Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

JANGAN BERANDILKAN PEMIMPIN DAN SYEIKH

March 2, 2014

Taqlid, ada yang mahmud (dipuji) dan ada yang mazmum(dicela). Taqlid yang yang mahmud itu adalah mengikut seseorang berdasarkan kebenaran hujahnya berdasarkan Al-Quran dan Hadis. Manakala taqlid yang mazmum itu adalah mengikut seseorang yang lain sekalipun bertentangan dan nas Al-Quran dan hadis.

Dengan kata lain, sandarannya adalah perkataan orang itu dan tidak diselak lagi lembaran Quran dan hadis untuk mengetahui apa yang dibicarakan mengenainya.

Sesungguhnya bertaqlid kepada pemimpin yang menyesatkan akan mendatangkan penyesalan yang besar di hari kemudian. Ramai orang tersesat kerana pemimpinnya. Kerana itu kerap kali Allah memperingatkan bahayanya mengikut pemimpin tanpa dicerminkan kepada sumber wahyu.

Firman Allah SWT:

يَوْمَ تُقَلّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النّارِ يَقُولُونَ يَلَيْتَنَآ أَطَعْنَا اللّهَ وَأَطَعْنَا الرّسُولاَ * وَقَالُواْ رَبّنَآ إِنّآ أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَآءَنَا فَأَضَلّونَا السّبِيلاْ * رَبّنَآ آتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنَ الْعَذَابِ وَالْعَنْهُمْ لَعْناً كَبِيراً

Pada hari ketika muka mereka dibolak-balikan dalam neraka, mereka berkata: "Alangkah baiknya, andaikata kami taat kepada Allah dan taat (pula) kepada Rasul". Dan mereka berkata;:"Ya Tuhan kami, Sesungguhnya kami telah mentaati pemimpin-pemimpin dan pembesar-pembesar kami, lalu mereka menyesatkan kami dari jalan (yang benar). Ya Tuhan kami, timpakanlah kepada mereka azab dua kali lipat dan kutuklah mereka dengan kutukan yang besar".
(Surah Al-Ahzab: 66-68)

Menurut Ibn Kathir" Pemimpin dan pembesar" yang dimaksudkan itu ialah Syeikh-syeikh yang disangkakan oleh pengikutnya memiliki sesuatu kebenaran dan mereka sedang meniti kebenaran dengan mengikut syeikh-syeikh mereka, sedangkan mereka jauh dari titian kebenaran.

Memang ada kalangan rakyat yang disesatkan oleh pemimpin negara mereka. Namun, sebahagian kesesatan tersebut adalah dalam hal ehwal 'siasatud dunya'. Sebaliknya para masyaikh yang menyesatkan pengikutnya, mereka menyesatkan dalam tanggungjawab "mengiqamahkah agama". Agama yang sepatutnya dipasakkan kepada Sunnah baginda Rasul dialihkan agar memenuhi kehendak masyayikh.

Oleh itu, kita hendaklah bersungguh mencari kebenaran melalui rujukan nas, terutama hadis yang merupakan tafsiran unggul buat Al-Quran. Setelah itu, kita menilai perkataan generasi salafus soleh sebagai andil dan berwaspada dengan perkataan muta'akhirin. Penyimpangan dari kefahaman orang mutaqaddimin dari kalangan salafus soleh adalah jalan kabur yang berpotensi besar membawa kepada kesesatan.

0 comments:

Post a Comment