Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

EMOSI JAHILIAH LAWANNYA KALIMAH TAQWA

March 4, 2014

(Ekstrak Daurah 514)

Semangat Asobiah itu terbit dari emosi Jahiliah. Setiap puak merasa ta'asub dengan puaknya. Itulah konsep asas kepada semangat Asobiah. Sang Melayu dengan semangat kemelayuannnya. Untuk Melayu dan demi Melayu. Pak Arab dengan hamasah ke'arabannya. Menganggap kemuliaan pada bangsanya dan memandang rendah bangsa yang lain.

Selanjutnya, Asobiah itu melewati batas-batas yang lain. Lahirlah semangat kepartian melampau. Semangat kemazhaban. Ta'asub kepada Syeikh. Mengkultuskan pemimpin sehingga ke tahap menggangapnya maksum atau mendekati sifat maksum. Demi sesuatu yang diidolakan, rentak perjuangan hidup diatur. Itulah asobiah. Asobiah akan memejamkan mata terhadap hujjah dan kebenaran.

Firman Allah SWT:

إِذْ جَعَلَ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجَاهِلِيَّةِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَأَلْزَمَهُمْ كَلِمَةَ التَّقْوَىٰ وَكَانُوا أَحَقَّ بِهَا وَأَهْلَهَا ۚ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا

Ketika orang-orang kafir menanamkan dalam hati mereka kesombongan (iaitu) kesombongan Jahiliyah lalu Allah menurunkan ketenangan kepada Rasul-Nya, dan kepada orang-orang mukmin dan Allah mewajibkan kepada mereka kalimat takwa dan adalah mereka berhak dengan kalimat takwa itu dan patut memilikinya. Dan adalah Allah Maha mengetahui segala sesuatu.

(Surah Al-Fathu: Ayat 26)

Ta'asub membuta tuli itu adalah emosi yang terpancar dari watak jahiliah. Lawannya adalah keteguhan yang bersendikan kalimah tauhid, iaitu bersandarkan keyakinan kepada ketauhidan Allah dan kebenaran jalannya.

Melawan emosi Jahiliah adalah dengan menegakkan konsep "La Ilaha Illallah" dalam diri. Bersihkan diri dari kekotoran pencemaran keyakinan. Jika berjuang, perlu ikhlas kerana Allah. Jika mencintai seorang syeikh, perlu ikhlas kerana Allah. Jika meladeni jalan satu mazhab, juga perlu ikhlas kerana Allah. Jika menyertai sebuah parti, perlu ikhlas kerana Allah. Jika tumpuan beralih kepada yang lain selain Allah, masuklah asobiah dna suburlah emosi jahiliah.

Keikhlasan kepada Allah ditandai dengan kecintaan kepada hujah yang bersendikan kebenaran dari Al-Quran dan juga Hadis. Jika telah datang hujah itu, tetapi masih tegar dengan jalan yang menyongsangi hujah tersebut, itulah tanda tidak wujud keikhlasan sekalipun lidah meratibkan ikhlas.

0 comments:

Post a Comment