Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Doa Zun Nun

March 9, 2014

Zun Nun Adalah nabi Yunus. Ketika dalam perut ikan dia telah berdoa. Kerana doanya itu, dia diselamatkan dari perut ikan yang menelannya: Doanya itu disebutkan sebagai tasbih Zun Nun dalam istilah yang digunapakai oleh Al-Quran.

لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

Pada satu hari sahabat Rasulullah bernama Sa'ad bin Abi Waqas telah nampak Uthman bin Affan dalam masjid sedang duduk sugul bersendirian. Waktu itu pemerintahan Khalifah Umar Al-Khattab. Sa'ad bin Abi Waqas telah memberi salam kepada Uthman bin Affan tetapi tidak dijawabnya. Kerana hairan salamnya tidak dijawab, Saad bin Abi Waqqas telah pergi kepada khalifah Umar Al-Khattab dan mengadu. Beliau juga bimbang kalau ada perubahan dalam agama yang menyebab salam tidak perlu dijawab.

Khalifah Umar Al-Khattab memerintahkan agar Uthman bin Affan dipanggil kepadanya. Lantas, ditanyakan soalan kepada Uthman bin Affan mengenai ketidakjawabannya terhadap salam Sa'ad bin Abi Waqqas. Uthman bin Affan menyatakan bahawa beliau tidak mendengar salam itu kerana sedang larut dan kesedihan. Kesediahannya itu adalah kerana mengenangkan peristiwa beliau bersama sahabat-sahabat yang lain satu hari di zaman hayat Rasulullah SAW. Ketika itu Rasulullah mahu menceritakan satu doa yang jika dibaca akan melepaskan pembacanya daripada kesulitan. Malangnya, sebelum sempat nabi menyebutkan doa itu, ada seorang lelaki Badwi datang mencelah dan menanyakan Rasulullah sehingga mengubah topik. Perbualan dengan Badwi itu pula jadi panjang dan akhirnya bersurai tanpa sempat Rasulullah SAW mengulangkan semula mengenai doa itu.

Para sahabat malu untuk kembali bertanya. Rasulullah kembali ke rumahnya dan sahabat yang lain pun bersurai. Itulah yang membuatkan Uthman bin Affan karam dalam kesedihan sehingga salam Saad bin Abi Waqas tidak disedarinya.

Saad bin Abi Waqqas, bila mendegar cerita Uthman bin Affan itu, dia segera teringat peristiwa hari itu dan menceritakan pengalamannya pula. Menurutnya, bila para sahabat lain bersurai, dia telah menyusul mengejar Rasulullah SAW. Dia sempat bertanyakan tentang doa yang mahu Rasulullah SAW ajarkan itu tetapi terputus di tengah jalan. Maka, Rasulullah SAW pun memberitahu Sa'ad bahawa doa itu adalah doa Zun Nun ketika dalam perut ikan. Sabda Rasulullah SAW:

فإنه لم يدع بها مسلم ربه في شيء قط إلا استجاب له

" Maka sesungguhnya tidak berdoa seorang muslim kepada Tuhannya untuk sesuatu hajat dengan menggunakannya, melainkan akan dimustajabkan untuknya".

Cerita ini boleh didapati dalam Musnad Ahmad dan Al-Bazzar dan disahehkan oleh Ahmad Shakir.

0 comments:

Post a Comment