Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Berhikayat Bagai Mahabrata Ramayana.

March 4, 2014


Ajaran yang sesat selalu menjadikan cerita luar biasa sebagai daya penarik untuk mempengaruhi para pengikut. Kepada para pengikut, diriwayatkan cerita hebatnya sang guru, syeikh dan pimpinan jemaah. Memang itulah modal pendokong jalan sesat untuk memperdaya para pengikut.

Salah satu ajaran sesat berskala besar dewasa ini adalah ajaran Syiah. Dalam dunia Syiah, akan kita temui banyak sekali cerita luar biasa mengenai imam-imam mereka. Cerita luar biasa itu adalah untuk menjadi justifikasi kebenaran ajaran Syiah.

Dalam sebuah kitab Syiah bertajuk Madinah Ma'ajiz karya Sayyid Hasyim Al-Bahrani, diriwayatkan sebuah cerita ajaib lagi pelik mengenai salah seorang imam mereka bernama Al-Baqir. Beliau diceritakan telah membuat gajah dari tanah dan ia hidup lalu boleh terbang. Al-Baqir telah naik gajah terbang itu ke Makkah.

Begitulah kalau ajaran sudah sesat. Akan banyak cerita ajaib berlegar. Ajaran Ayah Pin juga kaya dengan cerita luar biasa. Membaca hikayat Mahabrata dan Ramayana, kita akan melihat bagaimana putera raja digambarkan dengan kuasa kesaktian yang hebat.

Demikian, kita akan lihat bagaimana kalangan sufi menyimpang, banyak sekali bergantung hayat gerakan mereka dengan cerita keramat wali sehingga kekadang mencapai tahap fantasi dewa dewi. Para wali digambarkan pelbagai tingkat dan punya kerajaan para wali yang mentadbir alam.

Kita boleh lihat bagaimana tumbangnya jema'ah Al-Arqam gara-gara keyakinan salahnya mengenai imam mahdi, bertemu Rasulullah secara yaqazah dan sebagainya. Hatta, selepas Ust. Ash'ari meninggal pun, dikatakan beliau masih hidup.

Kerana itu, kita perlu sentiasa waspada dengan dongeng keramat yang sering diriwayatkan oleh para qushas. Ia tidak lebih dari manhaj golongan sesat yang cuba mempengaruhi masyarakat. Kita akan lihat bagaimana cerita ajaib itu kekadang dikisahkan melebihi ajaibnya kisah sirah Rasulullah sendiri. Kerana kisah Rasulullah telah ditambat dirayah dan riwayahnya dengan kriteria kesahihan, mereka sukar memutarbelitkannya.

Namun, kisah-kisah orang soleh dengan mudah dicemar dengan cerita ajaib kerana tiada pagar ilmu dirayah dan riwayah mengawalnya. Maka, tapislah cerita yang sampai ke telinga anda dan jangan termakan dengan pesona hikayat bak Mahabrata dan Ramayana.

0 comments:

Post a Comment