Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

BANI TAMIM

March 22, 2014

Rasulullah SAW memuji Bani Tamim, satu di antara sekian banyak suku bangsa Arab. Abu Hurairah meriwayatkan dalam hadis yang muttafaq alaih:

لاَ أَزَالُ أُحِبّ بَنِي تَمِيمٍ مِنْ ثَلاَثٍ. سَمِعْتُهُنّ مِنْ رَسُولِ اللّهِ صلى الله عليه وسلم: سَمِعْتُ رَسُولَ اللّهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ: "هُمْ أَشَدّ أُمّتِي عَلَىَ الدّجّالِ" قَالَ: وَجَاءَتْ صَدَقَاتُهُمْ فَقَالَ النّبِيّ صلى الله عليه وسلم: "هَذِهِ صَدَقَاتُ قَوْمِنَا" قَالَ: وَكَانَتْ سَبِيّةٌ مِنْهُمْ عِنْدَ عَائِشَةَ. فَقَالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه وسلم: "أَعْتِقِيهَا فَإِنّهَا مِنْ وَلَدِ إِسْمَاعِيلَ

" Aku sentiasa cintakan Bani Tamim kerana tiga sebab. Aku mendengar sebab-sebab itu dari Rasulullah SAW. Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:-sebab pertama-Mereka (Bani Tamim) adalah yang paling kuat dari kalangan ummatku dalam menentang dajjal. Berkata (Abu Hurairah lagi)-sebab kedua-telah datang zakat dari bani Tamim, lalu Rasulullah SAW berkata: Inilah zakat dari kaum kami. Berkata Abu Hurairah lagi-Sebab ketiga-Seorang tawanan perempuan dari kalangan mereka telah jatuh ke tangan A'ishah r.a maka Rasulullah SAW bersabda kepada A'ishah: Bebaskanlah dia, sesungguhnya dia adalah dari anak-anak nabi Ismail".

Lelaki-lelaki Bani Tamim adalah pahlawan ummat. Merekalah pembela Islam yang paling gagah berdepan dengan para dajjalin dan dajal akhir zaman. Sudah tentu untuk melawan para dajjal itu, memerlukan keyakinan tauhid yang tinggi dan semangat yang kuat.

Dalam sebuah hadis lain yang juga diriwayatkan oleh Abu Huraira dan dikeluarkan oleh Muslim dan At-Tabrani, Rasulullah SAW bersabda:

هم أشد الناس قتالاً في الملاحم

" Mereka adalah manusia yang paling kuat berperang dalam peristiwa "al-Malahim".

Al-Malahim adalah peperangan yang bersiri membawa kepada Mulhamah Al-Kubra yang disebutkan dalam hadis sebagai peperangan yang melibatkan tentera Islam dengan tentera Rom.

Ironinya, melihat pujian Rasulullah buat suku Bani Tamim, dalam dunia Melayu yang "syok sendiri" ini, kita sering dengar pula ada kalangan Melayu yang tidak tahu hujung pangkal, mencemuh rijal-rijal yang lahir sepanjang sejarah termasuk dari kalangan Bani Tamim.

Di antara rijal yang paling banyak dicederakan namanya adalah Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab At-Tamimi, pengasas gerakan tajdid di Arab Saudi yang kemudian mendapat gelaran buruk sebagai Wahhabi dari musuh-musuhnya. Sedangkan...yang mencemuhnya hanya satu suku gasar yang tercerok di rantau timur (kita yang bernama Melayu) dan tidak mendapat secebis pujian pun dari lisan Rasulullah SAW.

Perhatikanlah keberadaan kita sebelum hanyut dalam mencemuh rijal yang pernah dilahirkan oleh suku-suku yang mendapat pujian khusus dari lisan Rasulullah SAW.



0 comments:

Post a Comment