Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

PRK KAJANG BUKAN SATU PEMBAZIRAN WANG NEGARA.

February 1, 2014

Melakukan proses pemilihan pemimpin, sekalipun menuntut dana yang besar, tidak boleh ditafsirkan sebagai pembaziran. Keutamaan melantik pemimpin adalah lebih daripada menjimatkan sejumlah wang.Pemimpin pergi dan datang. Apabila seorang pemimpin telah pergi, kewajipan melantik pemimpin baru tidak boleh diabaikan. Jauh sekali untuk tidak dilantik memimpin atas alasan mahu menjimatkan wang negara.

Oleh kerana dalam sistem negara kita ada pelbagai pemimpin dalam pelbagai peringkat, maka semuanya itu perlu dilantik mengikut "syurut" yang telah dipersutujui. Nabi SAW telah menegaskan bahawa orang Islam bediri di atas "syurut" mereka. Tatkala berlaku kelompongan kepimpinan dalam peringkat DUN, pejamkan mata soal perbelanjaan wang negara demi untuk melaksanakannya. Jika ia satu pembaziran, menjimatkannya tidak lebih aula daripada melantik semula pemimpin di kawasan DUN tersebut.

Justeru, keluhan-keluhan sesetengah orang bahawa pilihanraya kecil DUN Kajang membazirkan wang negara, sesungguhnya tidak meraikan keutamaan dalam hidup. Tidak mempertimbangkan aulawiyyat dalam bernegara. Merisaukan hal yang kurang aula berbanding yang lebih aula.

Soal kenapa pemimpin DUN tersebut meletak jawatan, itu terpulanglah kepadanya. Jangan pula berperasangka buruk bahawa dia disogok atau ada agenda tertentu. Sangka buruk itu adalah dosa. Orang tidak menyimpan sangka melainkan apa yang dia sendiri mampu lakukan. Sementara memiliki agenda pula bukanlah satu dosa selama mana bukan agenda yang yang jahat. Bahkan tidak mempunya agenda itulah yang menjadi dosa. Masakan melepaskan jawatan kepimpinan tidak punya sebab. Hanya suka-suka.

Jika pemimpin yang melepaskan jawatannya itu merasakan perletakkan jawatannya akan menatijahkan kebaikan yang lebih besar, maka jangan disalahkannya. Apa yang dilepaskannya adalah beban amanahnya. Mengapa pemimpin kawasan lain pula mengeluh kecewa. Apakah mereka akan menanggung dosa kegagalannya memikul amanah pada saatnya dia tidak lagi mampu memikulnya dan mahu memulangkan amanah kepada rakyat. Justeru, pemimpin yang melepaskan jawatan itu kerana tidak sannggup pikul amanah atau demi kebaikan yang lebih besar, itulah pemimpin yang mulia dan patut dipuji.

Justeru, jangan disebut lagi soal membazir duit rakyat. Perbelanjaan untuk PRK Kajang adalah halal dan diperakui oleh undang-undang negara yang menjadi "syurut" orang-orang yang berbai'ah untuk setia buat negara ini. Jangan yang benar-benar membazir wang negara itu tidak disebut-sebut tetapi yang dibelanjakan demi kepentingan rakyat itu pula dikatakan membazir.

Kalau mahu dikira membazir, memberikan BRIM kepada rakyat itu lebih membazir kerana ia tidak menyelesaikan masalah rakyat. Membelanjakan wang negara untuk menyelesaikan masalah rakyat tetapi ia tidak menyelesaikan masalah rakyat, itulah pembaziran. Apakah anda kira dengan RM600 setahun itu boleh menyelesaikan masalah kenaikan harga barang dan perkhidmatan yang kian menghimpit rakyat?

0 comments:

Post a Comment