Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

BELAJAR BAHASA ARAB ADALAH WAJIB

September 18, 2013



Para pencinta ilmu agama wajib menjadikan pembelajaran bahasa Arab sebagai agenda penting dalam menuntut ilmu. Ilmu bahasa Arab dari ketiga-tiga cabangnya iaitu Saraf, Nahu dan Balaghah hendaklah dikuasai sebaik mungkin dalam upaya dan daya yang tercakup. Ini kerana agama Islam sangat bersangkut paut dengan bahasa disebabkan sumber agama Islam adalah Al-Quran dan Al-Quran itu diturunkan dalam bahasa Arab tulin yang tiada cemaran bahasa-bahasa pelbagai.


Maka, memepelajari bahasa Arab adalah wajib sebagaimana wajibnya mendalami ilmu agama. Keghairahan sesetengah pihak menekankan pentingnya bahasa Inggeris dalam pembelajaran dan melupakan keperluan mempelajari bahasa Arab adalah ketempangan pemikiran. Betapa ramai ornag mengalami konflik pemikiran dalam agama lantara memetik Islam dari sumber bahasa yang tidka berakarkan wahyu.

Allah berfirman dalam Al-Quran:


وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ فَيُضِلُّ اللّهُ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

Kami tidak mengutus seorang rasulpun, melainkan dengan bahasa kaumnya, supaya ia dapat memberi penjelasan dengan terang kepada mereka. Maka Allah menyesatkan siapa yang dia kehendaki, dan memberi petunjuk kepada siapa yang dia kehendaki dan Dia-lah Tuhan yang Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana.
(Surah Ibrahim: Ayat 4)


Semua nabi diutuskan kepada kaumnya dengan membawa pengajaran Islam menerusi bahasa kaumnya. Nabi-nabi yang diberikan kitab, kitab mereka diturunkan dalam bahasa kaum mereka.

1) Taurat dalam bahasa Ibarni
2) Injil dalam bahasa Suryani
3) Zabur dalam bahasa Qibti
4) Al-Quran dalam bahasa Arab.

Bahasa kaum merupakan ciri sesebuah kitab diturunkan. Telah termaklum bahawa nabi-nabi sebelum nabi Muhammad diutuskan kepada satu kaum sahaja iaitu kaum mereka atau kaum yang mereka diutuskan berdakwah. Sementara nabi Muhammad diutuskan kepada seluruh manusia dan jin. Maka seluruh manusia dan jin adalah kaum kepada nabi Muhammad SAW.


Seluruh manusia dan jin punya bahasa yang berbagai-bagai. Apakah munasabah Al-Quran diturunkan dalam semua bahasa yang ada dalam dunia? Maka, bagaimana kita memahami ayat Al-Quran yang mensifatkan bahawa semua nabi diutuskan mengikut bahasa kaumnya dalam konteks perutusan nabi Muhammad SAW?


Di sinilah kita perlu mencermati maksud tersirat mengenai kewajipan mempelajari bahasa Arab. Jika kita kaum nabi Muhammad, kita berlu mengetahui bahasa Arab kerana Al-quran diturunkan dalam bahasa Arab. Sedangkan Al-Quran diturunkan mengikut bahasa kaum nabi Muhammad. 


Dengan kata lain, kaum nabi Muhammad adalah kaum yang berbahasa Arab. Kilas makna tersiratnya, semua orang perlu mempelajari bahasa Arab.


Siapa yang mengetahui bahasa Arab, dialah bangsa Arab. Konsep ini disebutkan dalam sebuah hadis yang daif:


عن أبي سلمة بن عبد الرحمن قال : جاء قيس بن مطاطية إلى حلقة فيها صهيب الرومي وسلمان الفارسي وبلال الحبشي , فقال : هذا الأوس والخزرج قد قاموا بنصرة هذا الرجل , فما بال هؤلاء ؟
فقام معاذ بن جبل , فأخذ بتلابيبه ثم أتى به إلى النبي صلى الله عليه وسلم فأخبره بمقالته , فقام النبي صلى الله عليه وسلم مغضباً يجر رداءه , حتى دخل المسجد ثم نودي : إن الصلاة جامعة , فصعد المنبر فحمد الله وأثنى عليه ثم قال : أما بعد :
أيها الناس إن الرب رب واحد , والأب أب واحد , والدين دين واحد , وإن العربية ليست لأحدكم بأب ولا أم , إنما هي لسان , فمن تكلم بالعربية فهو عربي , فقام معاذ بن جبل فقال : بم تأمرنا في هذا المنافق ؟
فقال : دعه إلى النار , فكان قيس ممن ارتدَّ فقتل في الردة


Sesungguhnya Islam telah melahirkan banyak tokoh pelbagai bangsa dalam dunia sehingga penguasaan bahasa Arab mereka mengatasi orang yang berketurunan Arab dari segi biologi.  Siapa tidak kenal Sibawaih, tokoh besar dalam ilmu nahu Arab yang berbangsa Parsi? Zamakhsyari, Imam Muslim, Bukhari dan ramai lagi yang menguasai bahasa Arab dengan baik dalam bidang mereka, bukan ebrbahasa Arab. Karya mereka dalam bahasa Arab hatta kita pun beranggapan mereka adalah bangsa Arab lantaran bahasa Arab yang menonggak kehidupan ilmu mereka.


Siapa pengarang kamus Al-Muhit yang terkenal itu? Al-Fairuzzabadi seorang berbangsa hindi. 


Begitu banyak tokoh ilmuan Islam dan karya mereka dalam bahasa Arab yang hebat. 


Sungguhlah rugi sesiapa yang mensia-siakan umurnya daripada mempelajari bahasa agung ini. Bertambah malang kalau mendewakan bahasa Inggeris yang hanya digembar gemburkan kehebatannya oleh pemuja materialisme. Tidak salah belajar bahasa Inggeris, malah bahasa apapun, tetapi jangan lupa mempelajari bahasa Arab. Betapa payah, jatuh bangun dan patah tongkat bertompang dagu, belajarlah bahasa Arab sehingga ke akhir hayat. 


Terjunlah ke dalam ilmu Islam menerusi pintunya.

0 comments:

Post a Comment