Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

PUASA RAMADHAN 1434 HARI RABU

July 9, 2013





Puasa Ramadhan pada tahun ini jatuh pada tanggal 10 Julai iaitu pada hari Rabu. Ini bermakna kalender hijrah akan dicatatkan bahawa pada tarikh tersebut bermulalah tanggal 1 Ramadhan. Alhamdulillah, nampaknya isu penatapan permulaan Ramadhan pada tahun ini tidak banyak diperdebatkan. Dalam pada itu, kedengaran juga Tariqat Naqsyabandiah menetapkan puasa bermula tanggal 6 Julai (Ahad). Beberapa kumpulan berasingan mengambil keputusan secara sendiri. 

Wallahu a'lam.

Darul Ifta' Mesir mesir menetapkan awal puasa jatuh pada 10 Julai. Hizbut Tahrir yang sering menyuarakan penyatuan rukyah dunia Islam juga berbetulan pada tarikh tersebut. Muhammadiah di Indonesia mula berpuasa tanggal 9 Julai manakala kerajaan Indonesia menetapkan tanggal 10 Julai. Kerajaan Arab Saudi juga menetapkan tarikh mula puasa adalah 10 Julai. Negara Prancis, Turki dan Bosnia dilaporkan menetapkan awal ramadhan pada 9 Julai.

Apapun, berpuasa kerana mencari takwa dari Allah. Allah mengetahui niat masing-masing dalam menetapkan awal Ramadhan. Jika anda ikhlas, insya Allah ia menjadi amal soleh. Jika ia hanya sengaja atas nama kepuakan, menunjukkan legasi jamaah dan tidka pula berdasarkan petunjuk Rasul, maka kepada Allah diserah segala urusan.


0 comments:

Post a Comment