Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

SABAR ITU BESAR GANJARANNYA

June 13, 2013

Pada saat anda marah, ingatlah sabar. Ketika dihimpit derita, kesabaran adalah penawar. Dalam meneggapai kehidupan mulia terhormat, sabarlah menjalani kehidupan ahlinya. Sabarlah dalam taat untuk mendapat keramat kehidupan. Sabarlah menyingkirkan maksiat agar terungkai segala karat yang melekat. Demi kehidupan yang bertambah berkat. Anda miskin? Sabarlah dengan kemiskinan itu. Kalau gelisah resah pun, bukan boleh jadi kaya dengan keresahan dan kegelisahan. Biarlah miskin harta jangan miskin jiwa.  Kalau banyak sangat tugasan yang dibebankan, sabarlah. Jangan merasa dirilah yang paling teruk. Seteruk-teruk bebanan yang menimpamu, ada lagi orang lain yang lebih sengsara terbeban.

Memang sukar untuk sabar. Ramai juga orang melepasi ujian demi ujian. Namun, orang sabar akan sampai ke hujung. Hilang sabar, separuh jalan akan bersenandung. Harap cerah sampai petang, rupanya di tengahari dilanda mendung.  Orang Sabar sangat beruntung. Sebab itu, dalam Al-Quran, Allah memuji orang sabar sebagaimana firmannya:


إنما يوفى الصابرون أجرهم بغير حساب

Sesungguhnya Hanya orang-orang yang bersabar itu dicukupkan pahala mereka tanpa batas.
(Surah Az-Zumar: Ayat 10)



Mungkin mudah untuk sabar demi harta. Tetapi lebih sukar sabar di kala harta hilang dari genggaman sendiri. MUngkin soal dunia boleh disabar dengan mudah. Soal akhirat lebih sukar. Sabar derita kerana dunia tidak sehebat sabar derita demi agama untuk kebahagian akhirat. Sabar orang dulu demi agama, rela diri dicincang mati, rela dipenggal leher, daging digaru sikat, dilempar hidup-hidup dalam api dan disiksa segenap segi. Kesabaran mereka dipuji oleh Allah SWT dan nabi. Sebab itu, orang soleh zaman dulu yang mengerti erti sabar menghadapi siksaan demi agama, menyimpan cinta-cita untuk tergolong sebagai ahli bala.

Ahli bala mendapat tabsyir. Pahalanya melimpah ruah tidak terhitung. Disebutkan sebuah hadis oleh Imam Al Qurtubi dalam kitab tafsirnya ketika mentafsirkan ayat 10 surah Az-Zumar di atas:


Dari Anas bin Malik, Rasulullah SAW yelah bersabda:


تنصب الموازين فيؤتى بأهل الصدقة فيوفون أجورهم بالموازين وكذلك الصلاة والحج ويؤتى بأهل البلاء فلا ينصب لهم ميزان ولا ينشر لهم ديوان ويصب عليهم الأجر بغير حساب


 " Pada hari akhirat, timbangan amal akan ditegakkan lalu dibawa datang orang yang suka bersedekah. Pahala-pahala mereka ditimbang dan diganjari secukupnya. Demikianlah pahala orang yang solat dan orang melaksanakan haji. Kemudian dibawa orang yang sabar menanggung bala bencana. Untuk mereka tidak ditegakkan timbangan amal dan tidak disidangkan. Sebaliknya dicurahkan buat mereka pahala yang tidak terhitung".
( Hadis dengan sanad yang Daif  Jiddan)


وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ * أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ

Dan sungguh akan kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.(iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun". Mereka Itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.
(Surah Al-Baqarah: 155-157)


Ayuhlah kita bersabar. Siapa pun kita dan dimana serta kes apa pun, biarlah sabar menjadi selogan. Sabar kalah dalam perjuangan bukan bermakna rela musuh menang. Perjuangan untuk memenangkan ISlam perlu diteruskan. Namun kalah dalam perjuangan hendaklah ditanggapi dengan sabar. Sabarlah sebagaimana para pendahulu kita telah sabar. Kita tidak lebih baik dari mereka untuk layak mengaut segala habuan yang diimpikan dalam perjuangan.





0 comments:

Post a Comment