Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Islam Bukan Muhammadanisme

June 8, 2013

Agama Islam bukan sebagaimana yang dicuba gambarkan oleh orang kafir dari kalangan orientalis. Mereka menyandarkan agama Islam kepada Muhammad dengan maksud ia adalah agama bikinan Muhammad. Sebab itu, kita mendapati istilah yang dijenamakan terhadap teks perundangan Islam  di zaman dulu sebagai "Mohammadan Law". Padahal, ia bukan "Muhammadan Law", tetapi ia adalah Islamic Law. Persepsi mereka alah untuk menyempitkan Islam dalam ruang lingkup individu sebagaimana agama-agama lain yang pernah lahir di dunia. Agama Budha mendapat nama daripada Sidarta Gautama Budha. Agama Yahudi juga terbit daripada nama Yahuda, seorang  lelaki dari kalangan Bani Israil. Agama Kristian bersandarkan nama Jesus Christ. Sebagaimana mereka melihat agama-agama lain, demikian mereka cuba melihat agama Islam. Padahal Islam bukan seperti mana-mana pun agama yang pernah lahir dan dibawa oleh manusia  selain nabi Muhammad SAW.


Memberikan nama agama bersandarkan pembawanya adalah wajar untuk agama selain yang diikuti oleh ummat Muhammad SAW. Allah sendiri memberikan jenama berdasakan nama nabi yang mendakwah sesuatu kaum. Allah SWT berfirman:

سلام على إل ياسين


" Selamatlah ke atas pengikut nabi Ilyas".


Para pengikut nabi Ilyas dinama "Ilyasin".Maka setiap pengikut para nabi boleh dipanggil berdasarkan nama nabi mereka. Umpamanya pengikut nabi Nuh boleh disebut Nuhin. Pengikut nabi Hud disebut Hudin dan begitulah seterusnya.Ia sesuai kerana agama Islam yang mereka dakwahkan hanya untuk kaum mereka sahaja. Ianya eksklusif dan keluar dari kemlompok kaum yang diperintahkan mereka sampaikan dakwah. 


Namun, nabi Muhammad SAW bukan diutuskan kepada satu kaum sahaja. Baginda diutuskan kepada seluruh  alam. Maka tidak wajar sama sekali menyebutkan pengikut banginda sebagai Muhammadin. Orang Barat yang menamakan jurisprudence Islam sebagai Muhammadan Lawa adalah satu penghinaan kepada kesejagatan Islam.





0 comments:

Post a Comment