Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Menyalahkan orang lain tabiat nifaq

April 5, 2013

Seorang ahli politik yang pernah berucap memberi tazkirah berbau penghinaan terhadap agama lain telah didedahkan baru-baru ini. Tidak perlu disembunyikan lagi namanya. Beliau adalah YB Zulkifli Nordin yang merupakan ahli parlimen yang mendapat tuah lambang PKR untuk parlimen Kulim, tetapi kemudiannya mengkhianati parti yang mengangkat harkatnya. Sepanjang tempoh beliau dipecat sehinggalah kini, telah banyak serangan yang dihumbankannya kepada parti asalnya itu. Tidak terkecuali juga parti-parti yang bersepakat dalam Pakatan Rakyat.

Tulisan ini tidak bermaksud membicarakan watak perangainya kerana tidak ada guna mengata tentang dirinya. Hanya, tulisan ini mengajak para pembaca khasnya kalangan ummat Islam agar mengambil iktibar terhadap apa yang terjadi melibatkan individu seperti Zulkifli Nordin. Sesunguhnya, telah jelas bahawa beliau adalah insan yang berkelana dari sebuah parti ke sebuah parti dan dari sebuah pertubuhan kepada sebuah pertubuhan sehinggalah kelananya itu akan terhenti pada satu ketentuan. Lebih dari itu, menurut hemat seorang aku, dia telahpun tergelincir dan membicarakan terlalu banyak mengenai peribadi orang tergelincir bukanlah menjadi tradisi orang beriman. Cukuplah bicara sekadar apa pengajaran yang boleh dipetik, agar dapat menjadi sempadan dalam kehidupan kita seterusnya.

Perbuatan menghina agama lain bukanlah akhlak orang Islam. Allah SWT dengan jelas telah melarang di dalam Al-Quran agar orang Islam menyisihkan diri dari mencela agama orang bukan Islam termasuk sembahan mereka sebagaimana yang difirmankan:

وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ كَذَٰلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ


Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, Karena mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan. Demikianlah kami jadikan setiap umat menganggap baik pekerjaan mereka. Kemudian kepada Tuhan merekalah kembali mereka, lalu dia memberitakan kepada mereka apa yang dahulu mereka kerjakan.
(Surah Al-An’am: Ayat 108)


Begitu indahnya akhlak kaum muslimin sehingga menghina sembahan kaum bukan Islam pun dilarang. Tabiat suka menghina sembahan orang adalah tabiat kaum munafiq. Merekalah yang selalu menggunakan keceluparan lidah mereka untuk memperlihatkan kesungguhan mereka mencintai Islam, padahal dalam hati, mereka menyimpan permusuhan terhadap Islam dan perjuangannya. Orang yang mengaku dirinya sebagai Islam perlu berwaspada daripada memiliki sifat ini.

Lantas, amat melucukan pula apabila satu kesalahan yang meluncur keluar dari lidah sendiri, dipikulkan kesalahannya kepada pihak yang lain. Zulkifli Nordin  menyifatkan apa yang diucapkan dirinya itu adalah watak parti Pas kerana pada masa tersebut beliau adalah orang Pas dan sedang bertazkirah kepada para pendengar dari parti Pas. Sifat escapisme seperti ini meletakkan dirinya seperti tidak bersalah walaupun ungkapan celupar tersebut adalah keluar daripada lidahnya sendiri.

Dalam Islam, seseorang itu tidak menanggung dosa orang lain. Kesalahan seorang pencabul akhlak peribadi muslim dan menghina sembahan agama lain tidak ditanggung oleh rakan-rakannya, kampung halamannya, negerinya maupun partinya. 

Allah SWT berfirman:



وَلا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى

Dan seorang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain.
(Surah An-Najmu: Ayat 38)




Justeru, melelehkan kesalahan diri kepada pihak yang lain adalah lambang seorang yang enggan mengaku kesalahan diri secara ikhlas, berjiwa kerdil dan jauh sekali memiliki watak murabbi. Bagaimana hendak dikatakan berjiwa besar jika meletakkan diri ditarbiah secara salah oleh parti menyebabkan diri terlahir berakhlak buruk. Seorang berjiwa besar akan mendidik manusia lain dan bukan mengharapkan diri dididik oleh pihak lain. Gagal meladeni kehidupan mulia dan terhormat, berakhlak tinggi dan terpuji, orang lain dipersalahkan. Sahabat handai dipersalahkan. Parti dipersalahkan.


Kenapa ada sekian banyak orang yang terlahir menjadi baik, santun lidah dan menghadam agenda tarbiah yang dibekalkan, sedangkan diri tidak? Itu yang perlu ditanya. Bukan semua ustaz dalam Pas menjadi pencela sembahan orang kafir. Mereka yang menjadi faqih melalui pendidikan agama yang menelusuri dakwah Al-Quran tidak berpolitik pencela. Hanya segelintir, termasuk orang seumpama Zulkifli Nordin sahaja yang gagal memahami uslub dakwah Al-Quran. Maka, jangan disalahkan Pas kerana kebrutalan diri.

Perkara yang sama juga sedang dimainkan oleh seorang bernama CN Afghani yang mendakwa pernah dihinggapi semangat melampau dalam Pas sehingga merancang untuk membunuh Dr. Mahathir Muhammad semasa beliau menjawat jawatan Perdana Menteri Malaysia. Lantas, kelancangan sikapnya itu dibebankan kepada Pas. Pas yang mentarbiahnya menjadi pembunuh kerana kebencian politik.


Sekali lagi ditegaskan bahawa berapa ramai pahlawan Pas yang hebat berpolitik tetapi tidak pernah terlintas sampai membunuh musuh politik. Kenapa lahir orang seperti CN Afghani tersebut. Apakah ia hasil tarbiah Pas ataupun tarbiah kesyaitanan yang bersarang dalam diri yang tidak ikhlas ketika menyertai perjuangan?

Hari ini, kita menyaksikan orang-orang pernah berjuang dalam parti Islam tersebut dan membawa watak algojo, sombong bongkak, keras dan penuh kebencian serta budaya mengkafirkan telah berjejeran masuk menyertai parti yang satu ketika sangat dibenci di matanya. Maka, para pendokong muda perjuangan Islam hari ini harus beringat, kemelampauan yang maksima akan menatijahkan keciciran dan kegelinciran. Mereka yang bertukar arah tersebut adalah gerombolan melampau dalam Pas satu masa dulu dan kini Allah SWT mencabut mereka dan tipudaya yang mereka rancangkan dalam perjuangan dulu kini makan diri sendiri.

وَلا يَحِيْقُ المَكْرُ السَّيِّئُ إلا بَأَهْلِه

Rencana yang jahat itu tidak akan menimpa selain orang yang merencanakannya sendiri.
(Surah Fathir: Ayat 43)



Allah menceritakan bagaimana  sikap dan perangai para "mujrimin" di akhirat kelak. Mereka suka mencari jalan melepaskan diri dan melemparkan kesalahan kepada orang lain.


وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا

Dan mereka berkata;:"Ya Tuhan kami, Sesungguhnya kami Telah mentaati pemimpin-pemimpin dan pembesar-pembesar kami, lalu mereka menyesatkan kami dari jalan (yang benar).
(Surah Al-Ahzab: Ayat 67)

Marilah kita istiqamahkan diri dan berdoalah agar ditetapka hati. Orang yang tergelincir dari perjuangan yang diladeninya bertahun-tahun akan menemui pelbagai ketempangan dalam tindak kelakuan maupun perkataan. Kita sedang menyaksikan peristiwa dan ambillah pengajaran dan insafilah untuk diri sendiri. 

Allahumma Sallimna !


0 comments:

Post a Comment