Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

BUTA SEBELAH MATA.

August 10, 2012


Isu kafir harbi menjadi hangat kembali lewat terakhir ini berikutan satu lontaran pandangan sebelah mata yang diigaukan seorang guru pondok di Tumpat, Kelantan. Lantas, igauan itu disambut pula dengan sokongan dari tokoh Ilmuan Muda UMNO, Ust Fathul Bari. Isunya adalah haram menyokong DAP kerana DAP itu kafir harbi. Tuduhan kafir Harbi itu disandarkan ke atas penolakan negara Islam dan hudud yang diperjuangkan di Malaysia.

Banyak isu yang terkait apabila isu DAP sebagai kafir harbi ini hendak diulas. Namun, biarlah aku ulas isu ini secara gamblang sahaja kerana ia bukan isu orang-orang bijak. Sebagaimana aku sebutkan tadi, ia hanyalah igauan dan ucapan mamai orang-orang yang dalam mimpi politik yang berkabut.

Menuduh seseorang kafir sebagai harbi membawa implikasi hukum. Ia menjadi salah dan dosa jika kafir itu bukan harbi dan sebaliknya seorang zimmi.  Rasulullah SAW memperingatkan dalam sebuah hadis:

من عادى ذمياً فأنا خصيمه يوم القيامة

"Sesiapa yang memusuhi seorang kafir zimmi, maka akulah lawannya di hari kiamat nanti"
(Hadis Riwayat Bukhari)

Adalah sukar menentukan kafir apa orang-orang DAP itu. Samalah juga dengan orang Cina dalam MCA maupun India dalam MIC. Ini kerana Malaysia bukanlah sebuah negara yang bersistemkan Islam yang sebagaimana negara Madinah yang menyebabkan Rasulullah SAW membahagikan kafir kepada zimmi dan harbi. Dalam sebuah negara yang menegakkan sistem sekular pragmatis seperti Malaysia, kafir zimmi dan harbi tidak dapat ditentukan dengan pasti. Maka, jika tidak dapat ditentukan jenis kekafiran tersebut, menjadi kesalahan jika seseroang secara semberono menuduh harbi seseorang kafir itu.

Islam melarang tuduhan kafir ke atas seorang Islam kerana orang Islam ada maruah agama yang perlu dipelihara. Tuduhan kafir ke atas seorang muslim akan menyebabkan tuduhan itu kembali kepada si penuduh.  Hak seorang muslim dan seorang zimmi sebagai rakyat tidak ada beza. Sebagaimana muslim ada maruahnya, zimmi juga dipelihara maruahnya.

Apakah nasib si penuduh jika non-muslim dalam DAP itu adalah zimmi di sisi Allah SWT?

Lagi pula, apakah maknanya gelaran harbi itu? Harbi maknanya perang. Orang kafir harbi itu diperangi sebab mereka memusuhi Islam. Allah memerintahkan supaya mereka diperangi sehingga mereka tunduk dalam keadaan mereka hina. Bila disebut perang, maknanya darah mereka halal. Boleh dibunuh. Apakah Tok Guru Tumpat dan ulama Muda UMNO itu mahu mengatakan kepada rakyat bahawa darah-darah non-Muslim dalam DAP itu halal dan boleh dibunuh sebab mereka harbi?

Soal kerana mereka menentang negara Islam dan hudud, ia bukan sahaja masalah DAP. Rakyat sudah maklum bahawa Cina MCA melalui kenyataan presidennnya CSL, pun sama menentang negara ISlam dan hudud. Malah, jika diteliti dengan cermat, para pemimpin UMNO sendiri menentang perlaksanaan hudud dan tidak mengimpikan sebuah negara Islam sebagaimana dibahaskan dalam fiqh daulah Islam oleh para ulama terdahulu. Apakah setia yang menetang hudud itu harbi? Bagaimana para pemimpin yang enggan laksanakan hudud dan merendah-rendahkan pula hudud yang Allah tentukan?

Harbi semuakah mereka?

Orang kafir yang menolak konsep negara Islam dan menolak perlaksanaan hudud tidak seharusnya dituduh harbi. Adalah besar kemungkinan penolakan mereka itu disebabkan kejahilan mereka tentang Islam. Orang kafir jahil tentang Islam dan enggan menerima sistem Islam, itu adalah lumrah. Bagaimana pula orang yang mengaku Islam, tetapi enggan menerima sistem Islam? Apakah itu juga satu lumrah yang kita boleh maafkan?

Golongan mudahanah, yang mahu membodek atasan, selalu hilang kemampuan melihat dengan kedua-dua mata. Pepatah Melayu menyebut, nyamuk di semberang laut dapat dilihat, gajah di depan mata tidak dapat dilihat. Demikianlah keadaan orang agama yang bercakap hanya untuk memuaskan hati ketua mereka. Ia memalukan para agamawan, ustaz dan para ulama. Masyarakat, dengan pesimis akan melihat, inilah gaya para ilmuan agama yang buta sebelah mata. Sebab itu, hari ini jangan marah bila orang selalu persendakan orang yang ahli dalam agama Islam.

Apakah hendak dikata tentang orang-orang seperti ini? Ia bukan baru muncul. Di zaman nabi Musa dulu sudah ada ulama bernama Bal'am bin Ba'ura yang saking menjulang penguasa, rela pula menentang nabi Musa. Kerana sifat mudahanah dalam diri, ada ulama sanggup merendahkan martabat ilmu agama yang seharusnya tegak merdeka dan bebas. 

Allah berfirman:

 
فَلَا تُطِعِ الْمُكَذِّبِينَ * وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ

"
Maka janganlah kamu ikuti orang-orang yang mendustakan (ayat-ayat Allah).Maka mereka menginginkan supaya kamu bersikap mudahanah* (lunak) lalu mereka bersikap mudhanah (lunak) pula kepadamu.
(Surah Al-Qalam: Ayat 8-9)
".

*Sila dapatkan keterangan lanjut mengenai konsep mudahanah dari kitab-kitab tafseer. 


Sebelum keluar dajal yang buta sebelah matanya, akan keluar soldadu-soldadunya yang buta sebelah mata semua mereka itu. 

Wal 'iyazubillah!



0 comments:

Post a Comment