Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Aladdul Khisom!

March 5, 2012

Ingatkan, sesudah tidak berkuasa, masa lapang yang banyak itu akan dipergunakan untuk mendalami ilmu agama. Namun, saat-saat hujung usia yang dilapangkan itu tidak dipergunakan untuk mendalami Islam dan memperbetulkan segala khilaf kata dan kelakuan semasa berkuasa dulu. Lebih malang lagi, bahasa lama masih berkumandang, malah lebih sengit. Kalau sudah begitu, apa lagi yang boleh diharapkan. 



Dr. Mahathir, terbaru dalam satu ucapannya menjawab satu pertanyaan, mendakwa hukum hudud hanyalah ciptaan ahli fekah. Beliau mengatakan begitu kerana menurutnya dalam Al-Quran banyak sekali ayat yang menekankan tentang pentingnya berlaku adil. Disebabkan persepsinya bahawa hukum hudud itu berlawanan dengan prinsip keadilan, maka jalan mudah baginya ialah menjustifikasikan bahawa tiada hudud dalam Quran. Hudud yang selalu disebut orang itu pula hanyalah rekaan para ahli fekah.

Siapa ahli fekah? Sudah tentu bila sebut ahli fekah, kita tidak boleh keluarkan nama-nama besar ulama mazhab terutama yang empat. Imam Malik, Imam Hanafi, Imam Syafie dan Imam Hambali. Mereka semua itu adalah ahli fekah, tidak syak lagi. Kalaupun hudud itu rekaan ahli fekah, apakah pemahaman mereka terhadap Al-Quran itu kurang berbanding Dr. Mahathir. Rekaan mereka yang faham Quran itu salah atau Penafian Dr. Mahathir yang tahu Al-Quran dari bahasa selain bahasa Arab itu yang betul. 

Itu kalau kita mahu menerima sementara andaian bahawa hudud itu rekaan para fuqaha. Tegasnya, kalaupun rekaan, sudah tentu ia betul kerana mereka memahami Al-Quran. Mereka bicarakan mengenai hudud dalam kitab-kitab mereka, sedangkan Dr. Mahathir kata hudud tidak ada dalam Quran!

Amat jauh keilmuan imam-imam  mazhab  berbanding Dr. Mahathir itu.

Nampaknya juga Dr. Mahathir tidak memahami dengan baik konsep keadilan. Menurutnya, adil itu apa yang dirasakan adil pada otak fikirnya. Padahal keadilan itu adalah apa yang ditegakkan menurut hak. Penentuan hak itu adalah kepunyaan Allah. Jika Allah katakan perlukan 4 saksi bagi kes zina, maka itulah keadilan sekalipun payah dan hampir mustahil melunasinya. Dr. Mahathir menjadikan kes rogol sebagai hujah untuk condemn keperluan 4 saksi. Itu jelas melambangkan kemalasannya mendalami ilmu Islam sekalipun telah pencen daripada Perdana Menteri. Sayang sekali!

Kalau hati sudah berbaur permusuhan terhadap perundangan Islam, begitulah akibatnya. Dikorek dan digali segala hujah untuk menafikan kewajaran undang-undang hudud. Belanjakanlah  masa-masa yang ada untuk menggagalkan perlaksanaan syariat Allah SWT. Siapa menyemai badai, taufanlah yang akan dipetiknya. Tidak perlu bimbang, ketika sampai janji Allah, syariatNya pasti tertegak.

Bukan senang buat mereka yang "aladdul Khisom" untuk menemui jalan kembali.  Sebagaimana acuan, begitulah kuihnya!

0 comments:

Post a Comment