Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Ujub sang mutaakhir

January 16, 2012

Heboh di kalangan musuh Anwar bahawa beliau mendokong golongan gay. Temuramah BBC dengannya di Mumbai dijadikan alasan bahawa Anwar adalah penyokong kehidupan gay. Ia menjadi modal musuh politiknya sekaligus mengarah kepada legitimasi bahawa Anwar Ibrahim memang seorang pelaku seks songsang (liwat), sekalipun mahkamah membebaskannya. 

Tanpa soal selidik lagi, barangkali tidak mengikuti pun temuramah siaran antarabangsa tersebut, Hasan Ali menggodam Anwar Ibrahim lagi. Bertambah senanglah beliau kerana isu tersebut dan menjadi bonuslah kepada perlecehan yang ditumpahkannya kepada Anwar Ibrahim sebelum ini.

Apa yang jelas, Anwar menyatakan bahawa undang-undang lapuk perlu dikaji. Penjelasannya tidak dinyatakan. Dari situlah terbitnya prasangka bahawa Anwar menyokong kumpulan gay tersebut.

Orang Islam dilarang berprasangka. 

يا أيها الذين آمنوا اجتنبوا كثيراًمن الظن إن بعض الظن إثم


Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan purba-sangka (kecurigaan), Karena sebagian dari purba-sangka itu dosa.
(Surah Al-Hujurat: Ayat 12)

Lebih-lebih lagi kalau prasangka itu berdasarkan berita dari media fasiq yang sudah terbukti menyebarkan adu domba dan fitnah.


 
وَلا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولً

Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungjawabannya.
(Surah Al-Isra’: Ayat 36)

Seorang pejuang yang tahan diuji akan bersabar bila ditimpa musibah. Jauh sekali mencari kesalahan orang lain. Apatah lagi menuduh orang lain sebagai parasit. Bagaimana kalau yang dikatakan parasit itu adalah orang yang lebih lama daripadanya dalam perjuangan dan lebih banyak dicuba dengan pelbagai ujian? Adalah ujub sekali kalau merasakan keberadaan parasit itu tidak diketahui oleh pimpinan utama dan hanya diketahui olehnya. Ketajaman pengamatan mata dan kecerdasan akal politik assabiqunal awwalun dinafikan untuk mengujubkan kecerdikan pendatang baru yang menerpa ke dalam jemaah di zaman diri terdesak.

Merenung dan mengamati perkembangan ini, tentu sekali, para pendokong jemaah yang celik mata hati akan mengetahui siapa parasit yang sebenar. Semoga Allah menjauhkan sejauh 500 tahun perjalanan, para pencakar perjuangan Islam daripada jemaah yang memperjuangkan dengan manhaj dan disiplinnya.

0 comments:

Post a Comment