Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

TALIBAN DAN SEKSUALITI MERDEKA.

November 3, 2011

Tiba-tiba kita digemparkan pula dengan program Seksualiti Merdeka. Khabarnya ia adalah sebuah festival yang terkandung di dalamnya pelbagai program seperti ceramah, forum, pelancaran buku, persembahan dan sebagainya. Beberapa NGO, aktivis dan artis bergabung secara longgar sejak beberapa tahun sebelum ini untuk memperjuangkan hak dan kebebasan dari segi seksual dan kini mereka tampil dengan sebuah festival. 

Dewan Pemuda Pas menyatakan bantahannya kerana ia mencabar norma kehidupan manusia beragama. Beberapa pertubuhan NGO Islam lain juga berkongsi citra yang sama. Esok hari Jumaat, beberapa demontrasi membantah Sesksualiti Merdeka akan diadakan selepas solat Jumuat sekitar Kuala Lumpur.

Aku mencari maklumat tentang apa itu Seksualiti Merdeka. Dari laman web rasmi kumpulan penganjurnya, http://www.seksualitimerdeka.org/,  mereka menuliskan:

Seksualiti Merdeka adalah suatu acara tahunan mengenai hak seksualiti yang diadakan di Kuala Lumpur, dengan kerjasama segabungan NGO Malaysia (di antaranya Malaysian Bar Council, SUARAM, Empower, PT Foundation, United Nations, Amnesty International) dan individu-individu. Kami mengadakan bengkel-bengkel, perbincangan, pemutaran filem, penulisan surat dan hal-hal yang lain berkaitan seksualiti. Kami menggunakan istilah 'Seksualiti Merdeka' untuk mengingatkan bahawa walaupun kita telah berpuluh tahun Merdeka, namun tidak semua rakyat Malaysia yang dapat melahirkan diri mereka yang sebenar.

Kami percaya bahawa setiap orang di Malaysia berhak untuk bebas dari diskriminasi, keganasan ataupun gangguan hanya kerana orientasi seksual dan identiti jantina mereka. Kami percaya bahawa kita semua berhak untuk bertanggungjawab terhadap tubuh kita sendiri. Kami percaya setiap orang berhak untuk menyayangi dan disayangi, sama ada dia gay, lesbian, biseksual, transgender, heteroseksual, aseksual, pansexual dan sebagainya.

Nampaknya macam-macam cara golongan fasiq cuba menonjolkan kejahatan mereka.  Kekadang orang yang kita sangka kawan itu menyimpan cemar dalam kecenderungannya. Sedangkan para ulama besar pun boleh terpedaya dengan talbis iblis, apatah lagi para pejuang hak-hak kebebasan murni rakyat. Seksualiti Merdeka dijangkakan akan dirasmikan oleh Datuk Ambiga Sreenevasan, ketua Bersih 2.0 yang dengan beraninya menjunjung hasrat murni rakyat dalam mendaulat pilihanraya bebas di Malaysia.

Menentang festival seumpama ini merupakan langkah nahi mungkar yang dituntut oleh Islam. Sama juga dengan membantah konsert Elton John yang mahu diadakan di Malaysia itu. Ada orang mendakwa tak mengapa dengan konsert Elton John itu kerana ia akan diadakan di Genting Highland, tempat orang berjudi, minum arak dan bermaksiat. Maka, apabila Dewan Pemuda Pas menyatakan bantahannya, Dewan Pemuda Pas diperingatkan agar jangan jadi Taliban.

Sekarang, Dewan Pemuda Pas membantah pula Festival Seksualiti Merdeka. Turut sama NGO-NGO Islam. Isunya berkisar pada perkara yang sama, iaitu membantah program mungkar. Kita menanti peringatan seterusnya dilontarkan buat Dewan Pemuda Pas dan NGO-NGO Islam tersebut.

"Jangan jadi Taliban!".


0 comments:

Post a Comment