Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Janji Ibn Ubai

November 19, 2011

Abdullah bin Ubai itu bapa munafiqin Madinah. Dia adalah musang berbulu ayam. Dia laksana buah Utrujjah. Rupanya cantik tetapi isinya mengandungi rasa yang dibenci orang untuk memakannya. Di atas segalanya, dia disebut munafiqin kerana bergelumang dengan pembohongan. Pembohongan terkejinya adalah pembohongan akidah.

Hari ini aku ingin menulis sedikit tentang Ibn Ubai ini. Aku bukan bermaksud Ibn Ubai yang ada dalam sejarah nabi di Madinah itu kerana dia telah pun mati dan sedang mencicipi balasan atas apa yang dia lakukan kepada nabi SAW. Apa yang aku maksudkan adalah Ibn Ubai yang bergentayangan dalam episod masa yang zamannya bersilih sehingga kini.

Para pembohong itu sebenarnya Ibn Ubai. 

Beberapa bulan lalu, kita didendangkan dengan janji daripada Perdana Menteri bahawa ISA akan dimansukhkan. Maka, bertepuk tanganlah para pendokongnya. Seribu harapan dipanjatkan untuk memulih kembali sokongan rakyat setelah melalui tempoh masa yang banyak mencalar. Malah, dengan nada bakhil dan kedekut, sesetengah pak menteri berkata kepada pembangkang yang sengit menentang ISA sebelum ini, "Jangan cuba meraih kredit daripada pemansuhan ISA itu!".

Pemansuhan ISA adalah kesedaran dari lubuk suci sanubari penguasa kerajaan persekutuan. Mungkin demikian yang tersirat dari bahasa bakhil dan kedekut reputasi itu. 

Tetapi, rupanya indah khabar dari rupa. Tiba-tiba dilaporkan 13 orang ditahan di bawah ISA di Tawau, Sabah. Kata Menteri yang berkenaan, mereka ditahan kerana ada cubaan menghidupkan gerakan militan di Sabah. 

Dalam keadaan ISA telah dikumadangkan pemansuhannya, ia masih digunapakai. Apa maknanya semua ini? Apa maknanya pengisytiharan pemansuhan yang dibuat oleh PM?

Soal tuduhan sebagai militan, bukan mudah untuk dipercayai. Tuduhan itu boleh dibuat kepada siapa sahaja. Seorang ulama tersohor boleh dicop sebagai militan untuk menghalalkan ISA.  Seorang pondan dan darai juga boleh dicop sebagai militan kalau mereka mahu. Pokoknya musuh boleh dilebelkan apa sahaja.

ISA itu haram. Haram menurut nilai manusiawi maupun nilai agama. Manusia memerlukan kemerdekaan. Kemerdekaan tidak tegak tanpa pembelaan. Sedangkan agama pula berdiri atas hujjah. 

Itulah...apabila Ibn Ubai berjanji...sukar untuk dipercayai lagi.

0 comments:

Post a Comment