Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Ulama agama atau ulama kerajaan?

October 7, 2011

Perkataan ulama seharusnya menjadikan pemilik gelaran itu berkhidmat kepada agama Islam. Dokongannya adalah Islam. Dendanganya adalah Al-Quran dan Hadis. Bukan pemerintah yang berkuasa. Inilah dilema sebahagian insan yang digelar ulama yang bersepah di seantero alam dewasa ini.

Ketika rakyat ditindas penguasa, ulama tersebut berdiam diri. Mereka sibuk menfatwakan halal haram sesuatu yang menimpa rakyat tetapi tidak berani menyentuh kebejatan yang dilakukan oleh penguasa.  Apakah perbuatan penguasa yang menindas rakyat itu bukan kemungkaran. Perbuatan menyonglap wang negara itu, apakah ia bukan satu kemungkaran?

Ketika Pemimpin-pemimpin Arab seperti di Yaman dan Syria  sekarang ini membunuh rakyat yang bangkit menentang mereka, kepada siapakah kesalahan dipulangkan. Anehnya, ada ulama yang menuduh rakyat menjadi bughat sedangkan kemungkaran pemerintah itu selama ini tidak ditentang.

Maka, persoalannya, ulama apakah mereka? Ulama agama atau ulama kerajaan?

1 comments:

Anonymous said...

yang betulnya dunia ke akhirat

Post a Comment