Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Jadilah seperti Taliban!

October 31, 2011

فاصبر لحكم ربك ولا تكن كصاحب الحوت إذ نادى وهو مكظوم.


Maka Bersabarlah kamu (hai Muhammad) terhadap ketetapan Tuhanmu, dan janganlah kamu seperti orang yang berada dalam (perut) ikan ketika ia berdoa sedang ia dalam keadaan marah (kepada kaumnya).
(Surah Al-Qalam: Ayat 48)

 Sekurang-kurangnya Taliban itu ada maruah. Mereka mungkin pernah ditewaskan dalam peperangan dengan tentera US yang kini menjajah Afghanistan dan meletakkan antek-anteknya di sana. Namun, kekalahan  dalam peperangan bukan satu kehinaan kerana yang lebih hina lagi ialah kekalahan dalam mempertahankan maruah. Pemerintah boneka Afghanistan hari ini sebenarnya kalah kerana tidak bermaruah.  Dari sebuah wilayah merdeka yang digeruni musuh, kini Afghanistan menjadi wilayah yang diperkosa penjajah yang memperkudakan kepimpinan presiden Hamid Karzai.


Berita terkini sekarang ini, hari-hari kemenangan semula Taliban di Afghanistan semakin menyerlah. Kedudukan tentera penjajah semakin goyah. Banyak wilayah strategik Afghanistan kembali ke tangan Taliban.

Taliban yang dimomokkan Islam konservatif, ortodok  sehingga dijenamakan sebagai talibanisme, kini kembali semula ke persada Afghanistan.

Sekoyong-koyong pula, Dr. Asri Zainal Abidin, bekas mufti Perlis menasihati Pemuda Pas dengan katanya "jangan jadi Taliban!".  Ianya gara-gara bantahan terhadap rancangan konsert Elton John yang terkenal dengan kehidupan 'gay'nya yang dijadualkan akan berlangsung di Genting Highland hujung bukan ini. 

Jangan jadi Taliban!
Taliban itu manhaj keras. Taliban itu kejam. Taliban itu mengharamkan banyak perkara. Taliban itu serba tak boleh. Islam menjadi sukar kalau ikut Taliban. Islam itu sederhana, mudah dan penuh toleran. Mungkin itulah hujah-hujah yang mendorong peringatan Dr. Asri agar Pemuda Pas jangan jadi Taliban.

Jangan jadi seperti Taliban! 

Persoalanku hanya mengapa tidak boleh jadi Taliban? Benar-benar cemarkah Taliban sehingga jangan jadi sepertinya? Mengapa ayat "hazar" sedemikian dilontarkan? Dalam dunia Islam hari ini, yang macam mana lebih patut kita jangan jadi? Ada yang lebih bahaya dari Taliban. 

Kenapa tidak kata jangan jadi seperti Ba'ath!
Jangan jadi seperti Pancasila!
Jangan jadi seperti leberalis, nasionalis dan kapitalis!
Jangan jadi parti-parti pembawa ideologi tersebut.

Tapi....yang dilarang, jangan jadi Taliban. Nampaknya Taliban paling jahat dalam dunia hari ini. Kejahatan Taliban sama jahat dengan Al-Qaeda. Kalau dah sebut Al-Qaeda, maka lawannya adalah Amerika. Sama macam Taliban juga. Kalau sudah Taliban dan Al-Qaeda itu jahat, maka apa kita nak kita kepada Amerika. Orang yang kata Taliban dan Al-Qaeda jahat, jangan jadi sepertinya, macam mana mahu kata Ammerika juga jahat. Salah satunya mesti baik. 

Racun yang ditebarkan media musuh berjaya meresap ke dalam pemikiran orang Islam sehingga terpacul kalimat "jangan jadi Taliban!".

Mencegah kemungkaran adalah tradis Islam. ia bukan tradisi Taliban. Apakah kita tidak boleh menyetujui bahawa membenarkan konsert Elton John ( sekalipun di Genting Highland) adalah satu kemngkaran yang perlu dibantah. dalam keadaan para pemuda ummat ini lemah dan mudah dipesonakan oleh budaya asing, berdiam diri terhadap kemaraan konsert maksiat atau oleh pemuka maksiat hanya akan menambahkan keparahan iman para pemuda kita. Para pemuda kita bukan kuda liar yang mampu berlari tangkas di ladang Prairi yang luas saujana mata. Mereka perlu dipeliharan dan menjadi tanggungjawab pemerintah untuk memelihara generasinya. 

Kalau membantah konsert Elton John dianggap sebagai Taliban, maka tentu Elton John itu boleh dianggap lebih baik daripada kelompok Taliban!  

Pemuda Pas telah mengambil jalan yang betul dengan membantah konsert tersebut. Pemuda pas bukan menghantar pasukan berani mati untuk bom diri sediri semasa konsert berjalan. Menyatakan bantahan adalah lambang kewibawaan diri dan sikap "ghurabaa".

Fa Tuuba lil Ghurabaa'

0 comments:

Post a Comment