Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Hukuman ala-Firaun

October 21, 2011


قَالُوا لَن نُّؤْثِرَكَ عَلَى مَا جَاءنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالَّذِي فَطَرَنَا فَاقْضِ مَا أَنتَ قَاضٍ إِنَّمَا تَقْضِي هَذِهِ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا


Mereka berkata: "Kami sekali-kali tidak akan mengutamakan kamu daripada bukti-bukti yang nyata (mukjizat), yang Telah datang kepada kami dan daripada Tuhan yang Telah menciptakan Kami; Maka putuskanlah apa yang hendak kamu putuskan. Sesungguhnya kamu Hanya akan dapat memutuskan pada kehidupan di dunia Ini saja.
(Surah Thaha: Ayat 72) 


Dunia Akademik sebenarnya telah dipermalukan apabila pentadbiran UIAM menggantungkan tugas Prof. Aziz Bari yang berani dalam menegakkan pandangannya berasaskan ilmunya. Kerana desakan beberapa insan yang bankrap politik dan kemetot otak, pihak pentadbiran UIAM mengambil tindakan tersebut. Maka, jadilah rektor UIAM dan yang bersamanya bankrap ilmu pula dan kemetot otaknya. Seharusnya, kita perlu berbangga jika ada seorang profesor yang berani menyatakan pendiriannya berasaskan ilmunya. 
 
Prof. Aziz Bari
 
Lalu, akibatnya Prof. Aziz Bari digantungkan tugas. Pada sangkaan mereka yang mengambil dan meminta tindakan diambil itu, kemenangan berpihak kepada mereka. Sejarah mengajar kita bahawa kebenaran tidak akan dapat dipadamkan, apa lagi melalui ancaman-ancaman sedemikian.  Keputusan menggantung Prof Aziz Bari adalah keputusan ala-Firaun yang cuba menahan kebenaran tatkala sudah mula menguasai ruang keimanan para ahli sihirnya.

Hukumlah...sesungguhnya hukuman yang kalian timpakan itu hanya mainan dunia. Tindakan itu tidak akan memalingkan sokongan para pencinta kebenaran. Malah, ia memperlihatkan lagi sifat kebodohan dan terdesak mereka yang terlibat membuat hukuman.

Hanya kerana mengkritik tindakan seornag Sultan yang camputangan dalam Isu Gereja Methodis di Damansara Utama, ia dianggap satu kesalahan. Sultan tidak boleh dikritik. Jika dikritik, dianggap derhaka. Inilah ketuat-ketuat yang mengkemetotkan otak Melayu. Mengkultuskan Sultan keterlaluan. Dalam zaman merdeka, orang bercakap soal kebebasan, demokrasi, tamadun ilmu, jati diri, maruah dan sebagainya, ada lagi manusia yang berjiwa hamba hina dina dan mengambil manhaj tempang Laksamana Hang Tuah. Sungguh hebat ungkapan yang disandarkan kepada Perwira Hang Jebat. Raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah. Sepatutnya itulah yang menjadi selogan kebanggan mereka yang menjunjung duli sultan di atas batu jemalanya di zaman kini.

Tetapi, hakikatnya pendewa sultan itu sediri adalah mereka yang telunjuk lurus kelingkin berkait. Kenangkan masa-masa lalu di saat para "salatin" Melayu dipermalukan. Barulah dikenal hakikat kata bicara madah pujangga terbaru ini.

0 comments:

Post a Comment