Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Tok Janggut, pejuang atau penderhaka raja?

September 11, 2011


Nama sebenar Tuk Janggut ialah Haji Mat Hassan bin Panglima Munas. Beliau mendapat pendidikan di Mekah dan mahir bersilat. Selepas Perjanjian Bangkok 1909, British mengambil alih pemerintahan Kelantan daripada Siam dan mula membawa pelbagai perubahan khususnya dari segi pentadbiran. Perubahan yang diperkenalkan telah menyentuh kedudukan dan keistimewaan tradisional di negeri Kelantan. Antara yang paling sensitif ialah mengenai pengenaan cukai kepala sebanyak RM1.00 seorang setahun, pokok buah-buahn sebanyak 3 sen setahun, kelapa 3 sen setandan dan sireh 5 sen sejunjung.

Pada 29 April 1915, pentadbiran Jeram, Pasir Puteh, Kelantan telah diambil alih oleh Encik Latiff iaitu seorang pegawai takbir British yang berasal daripada luar Kelantan, menggantikan Engku Besar. Pertelingkahan mengenai cukai dan pengurusan pengutipan cukai yang terlalu lambat membuatkan Haji Mat Hassan (Tuk Janggut) enggan membayar cukai. Encik Latiff mengarahkan satu pasukan polis yang diketuai oleh Sarjan Sulaiman (Che Wan) bertolak ke Kampung Tok Akib menemui Tuk Janggut pada 29 April 1915. Dalam satu pergelutan yang berlaku, Sarjan Sulaiman telah terbunuh, Tuk Janggut telah menghimpunkan orang-orangnya menuju ke Pasir Puteh. Encik Latiff pula telah melarikan diri ke Kota Bharu. Bantuan daripada Singapura dan Negeri Melayu Bersekutu dikejarkan ke Pasir Puteh pada 6 Mei 1915. Satu pertempuran berlaku pada 25 Mei 1915 di Kampung Merbuk dan Kampung Pupuh.

Kebangkitan Tuk Janggut menyebabkan Sultan Kelantan yang memerintah pada masa itu berasa terancam dan mengganggap Tuk Janggut sebagai penderhaka dan dalam pertempuran di Kampung Pupuh, Tuk Janggut telah dibunuh. Mayat Tuk Janggut dibawa ke Kota Bharu dalam kereta lembu yang memakan masa dalam satu hari. Mayat beliau digantung beberapa hari di depan istana, di Padang Bank (Padang Merdeka) sebelum dikebumikan di Pasir Pekan.

 Kebangkitan rakyat selalu dimomok sebagai penderhaka raja.  Raja hendaklah bersemayam dengan selamat dan dipuja rakyat. Inilah hukum feudal Melayu di zaman dahulu. Dengan kelebihan seperti ini yang ada pada raja-raja di negeri melayu, mereka menjadi tunggangan penjajah untuk menindas rakyat Melayu. Rakyat tidak boleh bantah. Ketika Inggeris telah menguasai negeri-negeri Melayu melalui residen dan pesuruhjaya tingginya, penentangan rakyat terhadap mereka akan ditagsirkan sebagai penderhakaan kepada Sultan. Inilah yang telah dilemparkan ke atas Tok Janggut .

Dulu, rakyat Melayu mungkin boleh terima. Dulu juga orang yang menyanjung Hang Tuah lebih ramai daripada yang menyanjung Hang Jebat.  Hang Tuah menjadi lambang kesetiaan rakyat Melayu. Sementara Hang Jebat menjadi lambang penderhaka raja. Sebagaimana Hang Jebat,  para pejuang di zaman penjajahan Inggeris, juga dituduh sebagai penderhaka. Namun mereka derhaka kerana tujuan yang mulia. Mereka derhaka kerana raja mereka telah menjadi tunggangan penjajah.  Hari ini, persepsi rakyat Melayu sudah banyak berubah.  Orang lebih menyanjung watak Hang Jebat dan melecehkan watak Hang Tuah.  Malah, hari ini, para pengkritik hikayat menyimpulkan Hang Tuah sebagai bacul, tidak bermoral dan tak ubah sebagai robot rekaan. Hukum hakam agama  tidak lagi dipedulikan Hang Tuah kerana sanggup menculik tunangan orang (Tun Teja ) demi melampiaskan nafsu buas sang raja.
 
Tok Janggut yang mati dan dilayan sebagai penderhaka pada zamannya kini dianggap perwira dan pahlawan bangsa. Soal derhaka kepada raja tidak menjadi masalah kepada rakyat kerana rakyat hari ini lebih menghargai perjuangan menagakkan hak dan kebenaran. Beliau tewas dan dihina pada masa kematiannya, tetapi hari ini dia diadili dan diangkat sebagai pejuang.  Di akhirat, mudahan dia mendapat pengadilan dan ganjaran yang lebih besar menantinya. Nama Tok Janggut bertinta emas dalam fikiran rakyat sedangkan nama sultannya tinggal lakaran kabur di nesan permakaman sepi.
 
Dari kisah ringkas Perjuangan Tok Janggut di atas, satu lontaran musykil wajar ditujukan kepada Prof. Zainal Kling dan anggota MPN yang menyokongnya. Kalau negeri Melayu tidak dijajah, kenapa Inggeris punya wewenang melantik Pegawai Tadbir Daerah (D.O) yang bukan dari  Kelantan. Orang luar dibawa untuk mentadbir daerah Jeram?  Bukankah ini menjadi petanda bahawa Inggeris sebenarnya menjajah negeri-negeri Melayu secara menyeluruh. Transaksi pegawai-pegawai talibarutnya  berlaku antara satu negeri dengan negeri yang lain. Pengamat sejarah, hendaklah menggunakan akal fikir dalam mentafsirkan kelakuan Inngeris ini. Bandingkan dengan perangai penjajah dinegara-negara terjajah di seantero dunia. Siapa yang menjadi Presiden di Afghanistan dan Irak kalau bukan talibarut penjajah!

Juga, perlu dipersoalkan kepada yang menafikan perjuangan kiri sebagai pejuang kemerdekaan, apakah Tok Janggut itu golongan kiri atau  kanan?

 

1 comments:

kubigomofm said...

semoga arwah tok janggut ditempatkan dikalangan org2 yg beriman.. amin..

Post a Comment