Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

KEMBARA MENCARI MUSTAHAQQIN 1432

August 29, 2011

Kini Ramadhan telah sampai ke penghujungnya. Beberapa jam lagi, akan berakhirlah Ramadhan. Akan bermulalah pula Syawal. Akan pergilah tetamu agung dan hadirlah pula tetamu baru bagi menggantikan tempatnya dalam pusingan masa. Tanggungjawap puasa telah dilaksanakan. Ihya' malam-malam Ramadhan dengan solta taraweh telah dilakukan dengan sedaya mungkin. 10 malam terakhir dengan qiam dan iktikaf telah dilakukan oleh mereka yang berahi melakukannya. Sekarang bukan lagi masa meratap ketidaksempatan beramal. Tempoh secukupnya telah pun dikurniakan Allah SWT.

Sebelum berakhir Ramadhan, sebagaimana biasa, kita tidak harus melupakan kewajipan zakat fitrah. Sebelum solat eidul fitri dilaksanakan, zakat fitrah wajib dikeluarkan. Ramai juga yang telah berlumnba-lumba mengeluarkan zakat fitrah semenjak awal Ramadhan. Di hujung Ramadhan lebih ramai lagi. Kebanyakan memilih menyerahkannya kepada amil yang dilantik oleh pihak pentadbir agama.

Dalam hal ini, aku berkongsi sikap dengan beberapa teman untuk menguruskan pemberian zakat kami sendiri kepada mustahaqqin. Kami keberatan memberikannya kepada amil yang dilantik kerana merasakan ianya tidak sampaikan kepada sasaran yang diharapkan dan seringkali pula menjadi modal kebajikan ahli politik tertentu untuk meraih undi. Sementelahan pula,  hubungan antara muzakki dan muzakka lahu tidak dapat dibangunkan. Adalah lebih baik jika zakat itu dapat mendidik sanubari kita agar memahami kehidupan penerima zakat dan menjalinkan ukhwah dengan mereka melalui zakat yang diberikan. Setidak-tidaknya dengan mengunjungi mereka di rumah mereka sendiri, kita dapat menginsafi nikmat kurniaan Allah kepada kita dan mensyukurinya.
Tahun ini, sebagaimana tahun-tahun sebelumnya, aku bersama beberapa teman mengunjungi kawasan perumahan Flat Taman Mesra untuk menyumbangkan sebahagian zakat kami.  Penerimanya adalah pemilik sebuah rumah yang tinggal beberapa keluarga serumah. Merasakan mereka adalah kalangan masakin yang mengalami kesukaran hidup berdasarkan maklumat seorang pemberi maklumat, kami mengunjungi dan menyerahkan zakat fitrah kepadanya. Zakat itu tidaklah besar tetapi melihat kesukaran hidup mereka adalah lebih besar maknanya untuk mentarbiah diri.




Sesudah Taman Mesra, kami mengunjungi pula kampung setinggan di BDC. Menyusur lorong jambatan di atas air di antara rumah-rumah yang kini sedang menanti dirobohkan oleh kemajuan projek Hotel Equatorial, kami mengunjungi sebuah rumah kecil yang dihuni oleh sebuah keluarga yang sesak di dalamnya. Seorang nenek tua menjadi sasaran kami. Kehidupan mereka memang miskin. Amat jauh beza dengan kebanyakan kita yang mampu menyewa atau membeli rumah di kawasan taman perumahan. 

Mereka adalah keluarga suku Sungai yang berasal dari Paitan. 

Dalam pada itu, zakat fitrah diberikan juga kepada beberapa keluarga lagi yang kami cari di kampung itu. Melihat rumahnya kecil, tiada kemudahan, kami ketukki pintunya. Kami serahkan zakat buat mereka sebagai penyucian buat kami. Semoga Allah menerima zakat kami dan menjadikannya sebagai pelengkap kepada ibadah Ramadhan kami.







Alllahumma taqabbal minna ya Karim...

0 comments:

Post a Comment