Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Bingkisan Ramadhan

August 1, 2011


Hari ini 1 Ramadhan. Ummat Islam di Malaysia berpuasa. Setelah 11 bulan berlalu, kini, dengan rahmat Allah SWT, kita dipertemukan lagi dengan Ramadhan. Kemuliaan Ramadhan sebagai penghulu kepada semua bulan tidak dapat diragukan lagi. Nas-nas Al-Quran maupun hadis telah cukup menjelaskan. Pujian dan sanjungan para ulama sejak zaman Salaf hinggalah ke zaman kini telah berjela-jela dan tidak terkira lagi.

Di atas semua kelebihan Ramadhan itu, apa yang paling penting ialah bagaimana kita memanfaatkannya. Sebahagian besar hanya menjadikan Ramadhan sebagai PLKA (Pusat Latihan Khidmat Agama). Maka, apabila sudah habis Ramnadhan, dia pun merasakan merdeka dan bebas. Tidak ubah seperti kebanyakan peserta PLKN. 

Kalau mahu menilai harga Ramadhan bagi seseorang itu, lihatlah di mana dia sesudah Ramadhan. Kalau dia kembali semula kepada perangai sebelumnya dan tempat yang dia sia-siakan masanya sebelumnya, jelaslah bahawa Ramadhan hanya menjadi seperti Kem Tahanan Sementara. Ramadhan bukan sebuah Kem Tahanan Sementara. Bukan juga seperti PLKN. Ramadhan hanyalah bulan tarbiah dan pesertanya hanya bermakna di dalamnya jika dapat meramadhankan sepanjang tahun untuk bulan-bulan berikutnya.

Marilah kita langkah ke gerbang Ramadhan dengan memanjatkan Taubat Nasuha. Sangkutkan azam ke syurga taqwa yang dijanjikan. Mudahan kita semua dapat menggapainya. Hari ini kita atur langkah membina watak insan bertaqwa. Jangan lagi menoleh ke belakang, pada dosa, noda dan kesilapan lalu.

0 comments:

Post a Comment