Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Cikgu Mahmud

June 12, 2011

Beliau hadir ke rumah mentuaku sewaktu walimatul urus yang diadakan dalam cuti sekolah baru-baru ini.  Namanya Mahmud. Katanya, orang memanggilnya Cikgu Mud. Beliau  mengenali mentuaku kerana sama-sama berjuang dalam Pas Padang Terap pada zaman susah. Zaman di mana Pas tidak punya nama dan kedudukan sebagaimana sekarang di Kedah. Setelah pencen daripada perguruan, beliau menjadi calon mewakili daerah Padang Terap. Padang Terap ketika itu adalah kawasan yang dipegang teguh oleh UMNO-BN. Hanya pada pilihanraya 2008 yang lalu, telah  menyaksikan runtuhnya kubu kuat UMNO-BN tersebut apabila calon daripada parti Pas, Ust. Nasir Zakaria memenangi pertandingan menewaskan Datuk Ghazali Ibrahim.

Ketika melihatnya  duduk menikmati hidangan di kerusi tetamu-tetamu khusus yang disediakan, aku tergerak mendekatinya dan berbual dengannya. Dia kelihatan sudah tua tetapi terserlah cahaya kesolehan dan kebijaksanaan padanya. Ketika kutanyakan umurnya, beliau memberitahuku bahawa umurnya telah mencecah 80 tahun. Dia memberitahuku bahawa dia dengan ayah mentuaku bersahabat baik sejak zaman-zaman mudanya lagi. Ayah mentuaku pernah menjadi Ketua Pemuda Pas di kawasan Padang Terap, manakala beliau pula berada pada posisi Yang Dipertua. Katanya, ayah mentuaku itu seorang yang lama dalam perjuangan dan tahan diuji. Kalau bukan kerana mengenangkan sahabat lama, dalam ketuaannya itu, dia tidak akan bersusah payah untuk bertandang ke walimatul urus di rumah ayah mentuaku itu.

Sekilas bual bicaraku dengannya berkisar tentang perjuangan orang dulu. Dia menyebutkan mehnah perjuangan yang pernah melanda Pas ketika mana berlaku peristiwa di Lubuk Merbau yang menyebabkan terbunuhnya seorang jundi bernama Abd Rahman Talib dan membawa kepada pengangkapan di bawah ISA ke atas sebilangan pemimpin Pas.

 Yahya Saud (kiri) dan Cikgu Mahmud (kanan)

Aku tidak mengetahui istimewanya dia berbanding tokoh-tokoh lama lain yang pernah kutemui sehinggalah setelah beliau menyebutkan bahawa seorang anaknya merupakan pemimpin muslimat Pas yang telah memenangi jawatan Timbalan Ketua Muslimat. Anaknya yang dimaksudkan itu ialah Dr. Mariah Mahmud. Lantas, aku melihat betapa berhasilnya dia mendidik anaknya menjadi pelapis perjuangannya. Kini, beliau menjadi bendahari Muassasah Darul Ulum, Pokok Sena. Setuanya, beliau  masih berkhidmat untuk jemaah dan perjuangan. 

Semoga Allah lanjutkan usianya dan jadikan di kalangan kami pelapisnya.

0 comments:

Post a Comment