Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Valley Of The Wolves Palestine 2011

May 27, 2011

Valley Of The Wolves Palestine 2011 adalah sebuah filem dari Turki bikinan   Zübeyr Şaşmaz. Ia berbahasa Turki tetapi ada sarikata Bahasa Inggeris.

Filem ini mengisahkan seorang komando Turki, Polat Alemdar bersama dengan sahabat-sahabatnya dari unit komando telah pergi ke palestin untuk menuntut bela atas apa yang dilakukan oleh  komando Israil ke atas kapal bantuan kemanusiaan Flotilla di mana rakyat Turki dibunuh mereka.  Dalam misinya, dia telah ditentang oleh Mosche Ben Eliezer, seorang jeneral tentera Israil. Polat Alemder telah menjadi buruannya dan untuk itu ramai rakyat Palestin dan kampung halaman mereka menjadi mangsa kekejaman tentera Israil. Ditampilkan juga watak seorang wanita Israil yang tersesat masuk ke komuniti rakyat Palestin dan melihat dengan mata kepalanya bagaimana kekejaman Yahudi yang merupakan bangsanya. Dia menolak sikap kejam itu sebagai ajaran Yahudi dan di sinilah dia bertentangan mengenai dogma Yahudi dengan pemimpin ketenteraan Yahudi tersebut. Sungguh pun begitu, Yahudi meperlihatkan penghormatannya ke tas darah bangsa Yahudi dan menganggap darah Arab palestin sebagai halal dibunuh.

Menonton filem ini benar-benar membangkitkan semangat keperwiraan. Polat Alemdar  dan pasukannya ditampilkan sebagai watak yang berkemahiran tinggi dalam penggunaan pelbagai senjata, berani dan sukar ditumpaskan. Ia memberikan satu kepuasan melihat tentera-tentera Israil tumbang satu demi satu ditembak olehnya beserta rakan-rakan sepasukannya. 

Ada pengaruh tariqat dalam perjuangan Polat Alemdar dan pasukannya itu. Seorang guru tariqat yang menjadi pemimpin spirutual buat Polat Alemdar, ketika berzikir sambil berdiri dan menggoyangkan badan dalam formasi tertentu seperti mendapat 'kasyaf' mengenai apa yang telah terjadi kepada keluarga seorang lelaki Palestin bernama Abdullah yang menyertai misi Polat Alemdar. Dia memberitahu hal itu kepada Abdullah.

Itu membawa kepada serangan-serangan gencar dan sengit  Polat Alemdar dan rakan-rakannya ke atas markas-markas dan penjara tahanan Israil.

Di akhir cerita digambarkan bahawa andainya rakyat palestin mendapat senjata, tentu sekali mereka akan berperang dengan berani dan Israil tidak akan ada tempat lagi di bumi Palestin. Kematian adalah satu pengorbanan dan ia adalah laksana baja yang akan menyuburkan lagi semangat perjuangan membasmi Israil dari bumi milik rakyat Palestin


Filem ini penuh dengan aksi! Tontonlah.



0 comments:

Post a Comment