Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Pemerintahan Melayu berasaskan wa'ad

May 23, 2011

Disebutkan oleh Tun Sri Lanang dalam Sulalatus Salatin mengenai wa'ad yang berlaku antara Demang Lebar Daun (mewakili rakyat) dan Sang Sapurba Trimurthi Tribuana (mewakili raja/penguasa):


Maka sembah Demang Lebar Daun kepada Sang Sapurba Trimurthi Tribuana:

“Tuanku, segala anak cucu patik sedia akan jadi hambalah ke bawah Duli Yang Dipertuan. Hendaklah ia diperbaiki oleh anak cucu tuan hamba. Syahadan jikalau ia berdosa besar-besar, dosanya sekalipun jangan ia difadilatkan dan dinista dengan kata-kata yang jahat-jahat. Jikalau besar dosanya dibunuh, itu pun jikalau patut pada hukum syar’i.”

Maka sembah Demang Lebar Daun,

“Baiklah tuanku, tetapi jikalau anak cucu duli tuanku dahulu mengubahkan, anak cucu patik pun berubahlah tuanku.”

Maka titah Sang Sapurba Trimurti Tribuana.

“Baiklah paman, kabullah hamba akan waad itu.”

Maka baginda pun bersumpah-sumpahlah dengan Demang Lebar Daun. Titah baginda, “Barang siapa hamba Melayu derhaka mengubah perjanjiannya, dibalikkan Allah bumbungan rumahnya ke bawah kaki ke atas.”

Maka sembah Demang Lebar Daun, “Baiklah tuanku, tetapi jikalau anak cucu duli tuanku dahulu mengubahkan, anak cucu patik pun berubahlah tuanku.”

Maka titah Sang Sapurba Trimurti Tribuana. “Baiklah paman, kabullah hamba akan waad itu.”

Maka baginda pun bersumpah-sumpahlah dengan Demang Lebar Daun. Titah baginda, “Barang siapa hamba Melayu derhaka mengubah perjanjiannya, dibalikkan Allah bumbungan rumahnya ke bawah kaki ke atas.”

Ketua UMUM PKR, DS Anwar Ibrahim dalam ceramah perdananya petang tadi mengimbau mengenai wa'ad tersebut dan kaitannya dengan kes-kes yang dihadapinya sekarang. Menurutnya, apa yang dilakukan oleh pemerintah kepadanya merupakan pelanggaran kepada wa'ad tersebut. Penguasa, sejahat manapun rakyatnya, tidak boleh mengaibkannnya. Rakyat yang patut dihukum hendaklah dihukum dengan hukum syarak. Apa yang dilakukan oleh UMNO-BN ke atasnya, memalukan, memenjara dan menyiksanya dalam penjara bukan melambangkan pemerintahan Melayu sejati yang digambarkan dalam sejarah.

Cerdik pandai dan pemerhati serata dunia yang ditemuinya mempersoalkan apa yang terjadi di Malaysia. Terbaru, ketika mengunjungi Jojakarta, kata DS Anwar, seorang Cendikiawan di sana menyifatkan apa yang terjadi di Malaysia benar-benar "edan"(Gila). Malaysia, katanya telah tercorot ke zaman "edan". 


Mempermalukan hamba rakyat bukan budaya pemerintahan Melayu. Dalam bahasa politik moden ia disebut sebagai pembunuhan karekter.  Inilah yang sedang berlaku. Gagal berlawan di pentas 'gentlemen', lawan politik dinista dan diaibkan dengan cara yang amat seni.

Demikian pula, sandaran hukum bagi pemerintahan Melayu adalah hukum Syarak. Menuntut DS Anwar agar bersumpah balas atas sumpah-sumpah palsu lawannya bukanlah apa yang ditunjukkan oleh hukum syarak. Malah, sebenarnya, sejak kerajaan didirikan di atas sistem keadilan yang berteraskan kepada "Common Law" Inggeris lagi, pemerintahan Melayu telah ditinggalkan. Melayu tidak lagi memerintah sejak itu. Yang Memerintah hanya sekumpulan elit Melayu yang menjadikan asoobiah Melayu sebagai talian hayat. Pemerintahan Melayu dengan undang-undang Islam adalah saling berkait.

Ironinya, hari ini, ada pihak yang tanpa malu mendakwa bahawa pemerintahan yang ada adalah pemerintahan Melayu. Mereka melaungkan ketuanan Melayu. Lebih menjadi bahan lelucon, ada yang bercita-cita mengisytiharkan perang sabil untuk mempertahan Islam. Seolah-olah sebandinglah dirinya dengan  Panglima Salehuddin Al-Ayubi.

Islam mereka sesungguhnya telah terlepas dari tambatannya, sepertimana layang-layang terputus talinya!


0 comments:

Post a Comment