Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Istiqamah bukan mudah

May 16, 2011

 "Istiqamah adalah sepatah kata yang mudah diucapkan tetapi amat sulit dilaksanakan...ia adalah kalimah yang menggerunkan", Ujar Mohamed Sabu ketika berucap kepada sekumpulan penduduk kampung yang menunjukkan kecenderungan untuk bersama gerakan Islam Pas dan memperkasakan gerakan di kawasan mereka. Sebagaimana yang telah dilalui oleh banyak tempat ketika Pas bermula, jumlah yang hadir hanya sedikit. Namun, pencapaian yang telah ada pada hari ini di tempat yang dulunya sukar, hendaklah menjadi inspirasi kepada semua tempat yang sedang memulakan langkahnya. Mohamed Sabu menceritakan bagaimana hebatnya muktamar Pas Kawasan Baling dan Pasir Mas. Di Baling, perwakilan yang datang mencecah seribu orang dan pertandingan semua jawatan berlaku. Pengiraan undi selesai menjelang jam 11 malam. Namun, tentunya 20 tahun sebelumnya, keadaannya tidak sehebat itu. Justeru, bagi yang sedang memulakan langkah, tidak harus kecewa dan patah semangat.

Bercakap tentang istiqamah, Mohamed Sabu membongkar apa yang disifatkannya sebagai orang-orang yang gugur dalam perjuangan. Sambil mengikat pendedahannya itu dengan permohonan keampunan kepada mereka yang pernah berjasa kepada Pas, dia menyebutkan tokoh-tokoh Pas yang telah gugur daripada perjuangan Pas. Sebahagiannya menyisih diri dan berkhulwah daripada perjuangan. Sebahagiannya membuat pusingan U dengan melibatkan diri dalam perjuangan UMNO.

Yang Dipertua PAS yang pertama,Ustaz Haji Ahmad Fuad Hassan  adalah orang yang pertama meninggalkan PAS dan tidak mati dengan perjuangan PAS. Datuk Mohd Asri Hj. Muda adalah presiden Pas yang pernah membawa Pas bergabung dalam  BN. Penggabungan itu menjadi titik hitam yang menguras banyak tenaga Pas. Akibat daripadanya,  berjatuhanlah para pejuangnya yang mengambil jalan menyisih diri dan sebahagiannya menubuh parti dan jemaah lain. Ashaari Muhammad yang menubuhkan Al-Arqam  merupakan antara yang menyisih daripada Pas akibat penggabungan dengan UMNO dalam BN pada masa itu. Di pelbagai peringkat Pas telah kehilangan tenaga dan menjadi lemah tak bermaya. Apabila Pas disingkirkan daripada BN, Kelantan dirampas melalui pengisytiharan darurat, Datuk Mohd Asri Hj. Muda meninggalkan Pas dan akhirnya masuk UMNO.

"Ada yang berceramah berdegar mengatakan kalau dia meninggalkan Pas, tembaklah dia...kemudiannya dia juga meninggalkan Pas dan menyertai UMNO", Mohamed Sabu menceritakan.

"Saya adalah anak usrah Ust. Nakhaie Hj. Ahmad...dia mengingatkan kami tentang istiqamah dalam perjuangan...malah dia mengarangkan sebuah buku mengenai istiqamah dalam perjuangan...akhirnya, apa terjadi kepadanya?", Mohamed Sabu menghimbau.

Ust. Nakhaie meninggalkan perjuangan Pas dan menganut perjuangan UMNO.

Mohamed Sabu menceritakan pengalamannya mengikuti Nakahie dalam berceramah di pelusuk negeri. Kekadang menjelang jam 3 pagi mereka masih lagi memandu kereta pulang ke rumah. Pada saat-saat sebelum Ust. Nakhaie masuk UMNO, dia sering mengeluhkan kata-kata orang keletihan dalam perjuangan.

"Mat...sampai bila lagi kita akan begini? Kau lihat Anwar, dia telah mendapat kesenangan dalam UMNO", Kata-kata Ust Nakhaie itu acap dikeluhkan olehnya terutama ketika mereka berdua. Hingga satu hari, disaksikan bagaimana isterinya telah mencemuh perjuangan yang didikong lantaran tidak berhasil mendapat dunia sebagaimana orang lain. Ternyata itu merupakan pukulan maut yang kemudiannya mengakibatkan Nakhaie beralih arah. Perjuangannya berakhir tragedi.

Isteri, kata Mohamed Sabu adalah dugaan kepada perjuangan. Sewaktu dia dalam tahanan ISA, isterinya datang menziarahinya, dia utarakan hasratnya untuk menulis surat kepada Anwar Ibrahim yang waktu itu merupakan menteri penting kerajaan. Namun, isterinya menempelaknya dan menyatakan bahawa terpenjara bertahun-tahun lebih baik daripada merayu ehsan penguasa.

"Kalaulah aku merayu ehsannya waktu itu...barangkali aku bukan lagi Mohamed Sabu sekarang", ujar Mohamed Sabu.

Dianugerahkan isteri yang tahan diuji juga merupakan nikmat perjuangan. Bagi isteri-isteri yang menjadi mangsa suami mereka ditahan ISA, isteri Mohamed Sabu acapkali menjadi pemulih semangat buat mereka.

Ramai sekali yang telah gugur dalam perjuangan. Orang-orang yang gugur ini telah terjadi dan akan terjadi mengikut ketetapan Allah SWT. Kita tidak tahu siapakah mereka. Mungkinkah kita? Ia adalah proses pembersihan ilahi untuk mereka yang berjuang.  Kita hanya boleh berharap agar Allah mengekalkan istiqamah kita. Jika panglima besar pun boleh digugurkan, maka apalah kiranya saldadu-soldadu kecil seperti kita?

Marilah sentiasa munajatkan doa:


اللهم يا مقلب القلوب والأبصار ثبت قلوبنا على دينك


0 comments:

Post a Comment