Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Asbab pertukaran bukan untuk diimani

May 28, 2011

"Ceh, tak guna, dah bermaca-macam cara aku buat untuk dapat tukar, tak dapat juga!", seorang guru melenting kerana gagal dalam permohonan pertukarannya. 

"Aku dah kemukakan bukti doktor bahawa ayahku sakit pun tak dapat!"

"Aku dah pasang 'cable' tapi mereka yang lain pasang 'cable' lagi besar!"

" Aku dah pergi sampai putrajaya, mohon agar pertukaranku diluluskan...mereka minta itu ini, aku bagi, keluar kepurtusan, aku tak dapat",

" Barangkali kena dapat tandatangan menteri pelajaran agaknya, baru dapat",

"Ah...ada kawan kita, isterinya kat sini, dia kat semenanjung, isterinya tak dapat juga!"

Demikianlah antara sebahagian luahan kalangan guru yang menginginkan pertukaran baru-baru ini tetapi gagal. Keputusan tidak memihak kepada kehendaknya. Padahal, harapan menggunung telah diletakkan agar dia ditukarkan balik kenegerinya. Atau setidak-tidaknya ke Semenanjung. Sudah bertahun-tahun berkhidmat di Sabah dan Sarawak, tentunya ingin sekali kembali ke negeri sendiri. Apakan daya, permohonan tidak diluluskan.

Ada yang marah. Ada yang redha. Yang marah, menyalahkan pihak-pihak yang menguruskan pertukaran. Ada yang menyimpan curiga ke atas guru besar dan pengetua yang dirasakan tidak menandatangani surat permohonan. Pegawai di JPN tidak kurang pula dituduh sebagai pilih kasih. 

Akhir sekali, terdapat pula kesimpulan bahawa kerajaan mahu jimat duit, maka pertukaran kebanyakan guru dibekukan.

Apapun alasan, kita seharusnya kembali kepada Allah SWT.  Kekadang, dalam menyusun harapan untuk ditukarkan, kita lupakan Allah. Kita rencanakan pelbagai cara dan asbab agar permohonan kita diluluskan, tetapi kita tidak mengadu kepada Allah. Sedangkan, pertukaran siang malam dan pergerakan segala sesuatu dalam alam ini diatur oleh Allah SWT. Lantaran terhalang dengan sangkaan, ramai hanya mencari-cari  asbab dalam lingkungan manusiawi. Kerana itulah ada yang merayu kepada menteri, dapatkan jaminan pegawai daripada JPN maupun Purajaya dan sebagainya. Usaha-usaha yang dilakukan, kekadang, memperlihatkan pergantungan maksima kepada kuasa manusia. Sedangkan kuasa mutlak milik Allah SWT.

"Saya sudah berdoa banyak, saya bangun solat malam selalu, dan berdoa kepada Allah agar ditukarkan...tapi tak berjaya juga", keluh seorang dengan penuh pasrah.

Allah maha bijaksana. Allah yang bijak tidak mengikut kehendak orang lain. Dia ada kehendaknya sendiri. Kehendaknya dipagari dengan pelbagai hikmah. Manusia yang gopoh dan gelisah selalu melupakan hakikat bahawa takdir Allah mengandungi hikmahnya.

Doa yang diungkapkan kepada Allah perlu ikhlas. Jangan hanya semasa sulit dan sukar kita bentangkan tangan berdoa kepadannya. Di kala senang kita lupa berdoa kepadanya. Jangan pula mulut berdoa sedangkan fikiran memikirkan manusia yang kita gantungkan harapan dan merencanakan pula asbab pertukaran melebihi daripada harapan kepada Allah SWT.

Tenangkan hati, mantapkan pendirian. Yakini bahawa takdir Allah adalah yang terbaik. Apa yang kita sangka baik untuk kita, belum tentu baik untuk kita. Apa yang kita kira buruk buat kita, boleh jadi baik buat kita. Jangan kecewa jika tidak berjaya ditukarkan. Mungkin ada kebaikan pada keberadaan kita di sini. Allah maha mengetahui. Kita hanya akan tahu hikmahnya  bila masa beralih masa.  

Amat penting juga, jangan menghinakan diri dengan merayu kepada pihak atasan. Buangkan pergantungan kepada makhluk. Makhluk yang kita rayu itu pun ada pelbagai harapan sendiri yang tidak terpenuhkan. Jadikan tempat kita mengadu hanya kepada Allah SWT. 

Perhatikanlah bumi ini, ia cukup luas. Semuanya milik Allah SWT. Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung. Perjalanan kita di atasnya telahpun diatur oleh Allah SWT. Bertindaklah sebagai hamba Allah yang menjalankan amanahnya. Anggaplah bahawa Allah SWT mahu kita menebarkan khidmat beberapa masa lagi. Beberapa masa sehingga Dia mentakdirkan pertukaran. Percayakan ini dan yakini sesungguhnya.

Beimanlah kepada Allah sebagai pemutus segala. Buatlah asbab tetapi jangan imaninya.


0 comments:

Post a Comment