Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Demonstrasi melanggar syariat?

March 6, 2011

Mansur At-Turki
Jurucakap Kementerian Dalam Negeri Arab Saudi, Mansur At-Turki, kelmarin mengingatkan bahawa demonstrasi adalah diharamkan dalam kerajaan Arab Saudi dan ia juga diharamkan mengikut Syariat Islam. Untuk itu, pasukan keamanan diberi wewenang untuk melakukan semua langkah untuk menghalang cubaan-cubaan pihak yang melanggar peraturan larangan ini.

Apa yang dikatakan jurucakap Kementerian Dalam Negeri Arab Saudi tersebut adalah cubaan untuk menahan kebangkitan rakyat yang sedang melanda rantau Arab dewasa ini. Di saat pemerintahan berada dalam keadaan terancam, mereka akan mencari dahan mana yang kukuh untuk berpaut. Tentunya dahan Islam itu tempat yang paling selamat. Dengan mengatakan demonstrasi itu haram dari segi agama, mereka berharap rakyat akan patuh dan mengurungkan niat mereka untuk bangkit berdemonstrasi melawan pemerintah.

Kerajaan Arab Saudi kaya raya. Tetapi kekayaan itu hanya berlegar di kalangan elit pemerintah. Rakyat terbanyak masih dalam kemiskinan. Anugerah Tuhan dalam bentuk hasil buminya dan kemuliaan dua tanah haram yang dikunjungi jutaan ummat Islam setiap tahun, disia-siakan. Bangsawan pemerintah hidup berfoya-foya dengan harta yang sepatutnya dipulangkan kepada rakyat. Pemerintahan seperti ini jauh lebih menyalahi syariat berbanding dengan demontrasi yang didakwa menyalahi syariat.
Usahlah bercakap tentang hukum syariat untuk memadamkan hasrat fitrah rakyat kalau pemerintahan sendiri melanggar syariat! Seperti ayam betina, kokokan berderai-derai, tapi ekornya berlumuran najis.

Ulama yang mengaku salafi manakah yang memberikan fatwa sebegini sehingga berani jurucakap kementerian tersebut mengaitkannya dengan hukum syariat? Kita maklum, dalam menanggapi demonstrasi dan revolusi kebangkitan rakyat di beberapa negara Arab ini, tokoh-tokoh yang mendakwa mereka salafi tidak menyatakan sokongan bulat kepada pihak rakyat. Mereka lebih suka mengambil sikap diam atau sesetengahnya lebih lancang menuduh gerakan rakyat itu sebagai haram. Dikatakan bahawa rakyat hendaklah bersabar sekalipun ditindas pemerintah yang zalim. Kesalahan dalam menanggapi nas-nas syarak menyebabkan mereka menjadi pasif dan pasrah.

Yang bersama rakyat menghambat pemerintah para "tughyan" di Tunisia, Mesir, Libya, Yaman, Jordan, Palestin dan lain-lain adalah mereka yang menggabungkan diri dengan gerakan Islam. Malah, rakyat yang tidak bersandarkan fikrah Islam dari kelompok sosialis juga bersama. Leceh sekali pandangan para salafiyyon yang menyongsang hasrat nurani rakyat dan semua manusia bermaruah ini. Siapa yang mereka pertahankan? Hukum hakam Islam atau hagemoni penguasa zalim?

Sebenarnya... mereka bukan salafi!

0 comments:

Post a Comment