Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Velentine's day bukan dari agama Kristian.

February 15, 2011

Tanpa disangka-sangka, Pemuda Gereja-gereja Malaysia (Pemuda CCM) menegaskan bahawa sambutan Hari Kekasih (Velentine's day) bukan dari tadisi amalan kristian. Justeru,mereka menyifatkan perkaitan yang dibuat oleh Siti Nor Bahyah  antara Velentine's Day serta pakej kemaksiatannya dengan agama Kristian adalah satu penghinaan tehadap masyarakat Kristian. Mereka selanjutnya menuntut agar beliau memohon maaf atas kenyataannya.

Siti Nor Bahyah

Dalam hal ini, sebagai kalangan muslimin, kita tidak perlu melatah untuk membela Siti Nor Bahyah lalu membantah tuntutan Pemuda CCM itu. Sememangnya kesilapan telah dilakukan oleh beliau kerana lontaran komen secara 'simplistik' terhadap Velentine's day dan mengaitkannnya dengan agama kristian tanpa fakta yang kukuh. Islam menuntut kita untuk menghomati agama lain dan tidak menghina amalan mereka. Apatah lagi kalau kita menempelkan satu-satu keburukan terhadap agama mereka padahal mereka sendiri tidak mengakuinya. Ia merupakan satu fitnah dan fitnah tidak boleh dilakukan sekalipun tehadap orang bukan Islam.

Minta maaf adalah jalan mulia. Ia tidak menjatuhkan martabat, malah mengangkat harakat kita sebagai muslim yang berakhlak. 

Sekuang-kurangnya, dengan kesilapan yang Siti Nor Bahyah lakukan, kita mendapat pelajaran penting. Bahawa agama kristian bukan pembela sambutan Velentine's day. Kita boleh meleksanakan kempen membanteras sambutan tersebut pada tahun-tahun mendatang sebagai satu jihad agama dan sosial untuk membanteras kerosakan moral masyakat akibat budaya jahiliyah. Kalangan kristian juga wajar diseru untuk menyertai kempen tersebut kerana mereka juga tidak merestuinya.

Terima kasih juga kepada Ustazah Siti Nor Bahyah kerana membuka ruang  secara tidak langsung kepada kita semua  untuk mengetahui hakikat tanggapan Velentine's day di kalangan penganut taat Kristian.

0 comments:

Post a Comment