Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Bagaimana rakyat Yaman akan bangkit?

February 13, 2011

Ribuan dilaporkan berarak di jalan raya ibu negara Republik Yaman, Sanaa, mendesak agar presiden Ali Abdul Saleh melepaskan jawatannya. Perarakan itu merupakan inspirasi daripada apa yang berlaku dan telah dicapai di negara Mesir. Namun, berlaku pergaduhan antara kumpulan yang mendesak pengunduran presiden Ali Abdul Saleh dengan penyokongnya.

Beliau telah menjadi presiden Republik Yaman sejak tahun 1978. Minggu yang lalu, melihat kepada kebangkatan rakyat di rantau Arab, dia telah berjanji untuk melepaskan jawatannya menjelang 2013 dan tidak akan mewariskan kepada anakanya.

Presiden Ali Abdul Saleh

Penduduk Yaman berjumlah sekitar 23 juta. 40 peratus daripada rakyatnya berada di bawah paras kemiskinan dengan pendapatan USD2  sehari.

Mungkin tidak besar harapan yang boleh diletakkan ke atas penduduk Yaman untuk kebangkitan kali ini. Penduduk Yaman kebanyakannya adalah penagih daun Qat. (Kalau di utara Semenanjung Malaysia, macam daun Ketum). Mereka makan daun tersebut untuk kesegaran dan tenaga. Namun, untuk jangka panjang, ia adalah memudaratkan diri. Negara Arab Saudi telah mengharamkan daun tersebut.  Namun, di Yaman, 60 peratus lelaki, 35 peratus wanita adalah pengunyah daun ini.

Sebuah negara yang rakyatnya dikhayalkan dengan penagihan (tidak kira apa pun bahannya) akan dengan mudah ditindas penguasa. Macam negara kita, rakyatnya dikhayalkan dengan hedonisme. Sukarnya menyedarkan mangsa penagihan.
 
Bagaimanalah rakyat Yaman akan bangkit? Namun khabarnya ada usaha golongan intelek di sana menghapuskan kebiasaan mengunyah daun qat ini.

0 comments:

Post a Comment