Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Allah Khairulmakirin

February 6, 2011

Ketika kita mengeluh resah dan gelisah melihat kedaifan ummat Islam berbangsa Arab yang tidak berdaya melawan penguasanya yang menjadi tunggangan negara Barat dan Yahudi, tiba-tiba Allah mencipta makarnya. Seorang pemuda tidak masyhur dari Tunisia membakar dirinya kerana memprotes ketidakadilan penguasa ke atasnya. Dia adalah salah seorang daripada jutaan ummat Islam seantero dunia yang merintih kerana ketidakadilan penguasa yang menunggangi ummat ini. Siapa sangka, dengan  tindakannya membakar diri telah mencetuskan revolusi yang menumbangkan "taghut" berlumut di negaranya.  Kemudiannya, api kebangkitan itu kini sedang bernyala dan menyambar membakar "taghut-taghut"  lain di negara tetangga. 

Ketika banyak gerakan Islam yang menyertai pilihanraya tewas, kedengaranlah bahawa pilihanraya tidak akan memungkinkan kemenangan Islam. Parti Islam yang pernah memenangi pilihanraya di Algeria satu masa dahulu, tidak dapat memerintah. Demikian, Hamas yang memenangi pilihanraya Palestin kecundang dengan permainan negara barat yang mendokong demokrasi, terhimpit hanya di semenanjung kecil bernama Gaza. Di Mesir, pejuang gerakan Islam Ikhwanul Muslimin tidak dapat memanfaatkan pilihanraya untuk memenangkan Islam. Tekanan demi tekanan dikenakan.

Lalu berkatalah sesetengah orang, bahawa Islam tidak akan menang dengan cara yang sedang ditelusuri oleh parti-parti politik berhaluan Islam di seluruh dunia. Sebahagian mencadangkan revolusi. Tetapi, sekadar mencadang tanpa keberanian, tidak ada gunanya. Islam menolak jalan yang mengundang mafasid yang lebih besar. selagi ada jalan yang ringan, maka tidak harus memilih jalan yang berat. Ada pula hanya bergantung kepada dakwah islahiyyah. Buat seminar, sebar risalah dan membina kader-kader du'at yang disuntik ruh perjuangan, namun, ibarat membina tembok pasir di tepi pantai, sekali ombak mendebur, berkecailah tembok pasir itu. Penguasa yang bermaharajalela di tampuk kuasa tidak mengizinkan rakyatnya didakwahkan. dengan begitu sahaja. Mereka mencipta lawan dan saingan sebagaimana lumrah kebaikan lawannya kejahatan. Sarana yang pelbagai digunakan untuk meruntuhkan binaan kesedaran  yang dibangunkan menjadi puing-puing yang berkecai. Media massa dan racun hedonisme ditebarkan sehingga generasi muda mejadi lesu longlai.

Tanpa meraih kuasa, dakwah tidak sempurna. Islam bukan datang untuk mengisi lakuna sosial di bawah kekuasaan taghut. Islam datang untuk merebut kekuasaan itu dan menjadi Islam di atas  segala isme-isme ciptaan manusia. Tidak akan sampai ke hadaf dan ghayah perjuangan kalau hanya bergantung kepada  idealisme dan kerja-kerja Islahiyyah. Sementara tidak menafikan pentingnya kerja-kerja Islahiyyah, merebut kuasa daripada penguasa yang menekan Islam adalah keperluan penting dalam perjuangan Islam.

Tidak pasti jalan mana Islam akan memang. Allah yang telah menjatuhkan Islam pada satu waktu dahulu sehingga ummat jadi lemah dan hilang jati diri. Maka, Allah juga yang akan mengangkatnya kembali. Namun, ia bukan bermakna kita duduk berpeluk tubuh. Berjuang untuk merealisasikan kebangkitan semula Islam itu adalah tawaran tukaran (tijarah)  yang paling menguntungkan Allah berikan buat pendokong agamanya. Siapa yang mahu meraih keuntungan akhirat yang lumayan, maka, hendaklah ia melakukan sesuatu yang terdaya olehnya. 

Makar Allah akan mengatasi makar semua orang. Betapa pun banyak penipuan dalam pilihanraya, Allah boleh memenangkan perjuang-pejuang agamanya yang meledeni jalan itu. Malah, Allah boleh mencipta jalan yang tidak terduga untuk memenangkan agamanya.

Renunglah kisah ajaib daripada Tunisia itu....
 

0 comments:

Post a Comment