Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Suara dari menara masjid

January 15, 2011

 
 
Di kampungku, setiap pagi jumuat akan kedengaran suara mengaji dari pembesar suara. Kadang-kadang, baru sahaja aku pulang dari solat Subuh dan duduk berehat di ruang tamu rumahku sambil minum kopi kampung bikinan ibu dan menyelak lembaran kitab dari simpanan kutubkhanahku, suara mengaji telah kedengaran. Dari suara mengaji berlagu oleh Mutawali, Al-Basit dan Dato' Ismail Hasyim hinggalah bacaan tartil oleh Sudaisi, Ghamidi, dan sebagainya. Kadang-kadang kedengaran juga suara ceramah oleh penceramah-penceramah agama yang pelbagai. Tempoh pemasangan kaset memperdengarkan suara-suara mengaji dan ceramah itu berlanjutan sehingga kadang-kadang hari sudah meninggi. Pendeknya, sepagi jumuat itu, riuh rendahlah suara mengaji dan ceramah dari corong pembesar suara di masjid.

Setiap pagi, sebelum subuh pula di pasang munajat Tarahim. Dulu, masa al-marhum Tok Wan Ali masih ada, dia datang awal dan mengaji sejam sebelum Subuh sebelum diakhiri dengan  munajat Tarahim dari kaset. Rumahku dekat dengan masjid. Dalam bahasa orang tua-tua, hanya sepelaungan dari masjid. Suara dari pembesar suara itu sudah menjadi kebiasaan kepada keluargaku. Cuma, kekadang ia menjadi gangguan apabila pada pagi Jumuat  jika ada tetamu yang datang ke rumah dan  berbual. Terkejut awal dini dengan suara mengaji dari masjid  mungkin membolehkan kita bangun solat tahajjud. Namun, suara dari pembesar suara yang berterusan itu menyebabkan lazat munajat di pagi dini tidak seberapa. Bagi kanak-kanak atau bayi yang payah ditidurkan, tentulah menyebabkan ibunya mengomel.

Ketika isu bantahan sesetengah individu dalam masyarakat Islam mengenai laungan azan di masjid, satu persoalan yang perlu diselidiki ialah apakah yang menyebabkan mereka terganggu. Apakah suara azan atau suara mengaji, kuliah dan tarahim subuh yang dipasang pada pembesar suara itu ditafsirkan sebagai azan? Umum di serata dunia, suara azan dikumandangkan. Jika suara-suara itu terbit dari  menara sebuah masjid di tengah kampung Melayu yang beragama Islam, tentunya masyarakatnya mampu diamkan sahaja. Namun, jika ia berada di kawasan yang majmuk, ditambah pula masyarakat kelas menengah atau elit, sudah tentu tanggapan dan sikap masyarakat berbeza. Bukan sahaja dari kalangan bukan Islam, malah daripada yang beragama Islam sendiri. Kebanyakan mereka bukan jenis manusia yang hanya menerima sahaja sebelum dihujahkan kewajaran sekalipun hal-hal berkaitan agama.

Suara-suara sampingan selain azan dari pembesar suara di menara masjid sememangnya menimbulkan gangguan kepada masyarakat sekeliling. Aku ingin sekali memberi teguran kepada pihak pengurusan masjid di kampungku agar meninggalkan kebiasaan memasangkan suara mengaji, ceramah maupun tarahim dari pembesar suara masjid. Secara tersirat, aku memberitahu kepada siak masjid di kampungku bahawa jika dipasangkan suara-suara mengaji dari corong pembesar suara masjid sedangkan orang-orang sekeliling tidak mendengar malah berbual sahaja, yang menanggung dosa tidak mendengar Al-Quran itu adalah orang yang memasang bacaan Al- Quran itu. Mungkin pada sangkaannya memasang suara mengaji Al-Quran adalah amalan mulia dan mendapat pahala. Namun, jika orang tak bersedia mendengar, itu sebenarnya mengundang dosa.

Bukankah Alllah telah berfirman:


وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
Dan apabila dibacakan Al Quran, Maka dengarkanlah baik-baik, dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat.
(Surah Al-A’raf: Ayat 204)

Orang mahu bersembang, kita pasang Al-Quran. Mereka terus bersembang kerana perlu bersembang. Kepada siapa harus dipikulkan kesalahan pelanggaran hukum tersebut?

Dalam satu majlis kenduri kahwin, pembesar suara dipasangkan dan di kendalikan oleh seorang 'lebai 'di kampung. Sesuai dengan "lebainya", dia hanya memasang bacaan mengaji Al- Quran sahaja sepanjang acara majlis kahwin tersebut. Dalam kesibukan orang-orang kampung melakukan kerja gotong royong kenduri kahwin,  suara mengaji Quran berkumandang. Mereka tak beri perhatian pun kerana mereka sedang sibuk. Tetamu yang datang dan bejumpa satu sama lain pula berbual rancak. Aku pernah katakan kepada seorang sahabatku yang selalu dijemput menjadi juruhebah majlis kenduri kahwin ini bahawa lebih baik pasang lagu-lagu nasheed berbanding mengaji Al-Quran. Jangan disangka baik sesuatu amalan itu jika keadaan dan situasinya tidak sesuai.

Maka, perlu dicermati isu azan yang meletus sekarang ini. Apakah azan yang menimbulkan masalah ataupun bacaan selain azan.  Bacaan selain azan tidak ada keperluan dikumandangkan. Masjid tak perlu kumandangkan suara kuliah ke luar masjid. Suara kuliah di masjid cukup sekadar dalam masjid. Masyarakat sekitar tidak perlu didengarkan dengan kuliah itu. Jangan disangka bahawa memperdengarkan isi kuliah itu kepada mereka adalah wahana dakwah. Kalau mahu berdakwah, pergi kepada mereka dan ajak mereka ke masjid. Bukan memperdengarkan kuliah kepada mereka daripada corong pembesar suara masjid. Di luar masjid, ada pelbagai manusia dengan pelbagai keperluan.

Masjid adalah tempat beribadat. Solat, belajar, berdiskusi, bermesyuarat dan sebagainya. Namun, masjid bukan peti suara yang melantunkan suara ke angkasa. Selain azan, apakah rasionalnya suara-suara dikumandangkan di corong pembesar suara menara masjid? Jika itu dilakukan, wajar masyarakat bukan Islam membantah, malah oleh masyarakat Islam sekalipun.

0 comments:

Post a Comment