Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Banjir di Sandakan: Taufan yang dituai.

January 29, 2011

Hujan yang berterusan sejak beberapa hari ini, sekejap lebat dan sekejap renyai dan berhenti seketika sebelum bersambung kembali kemudiannya, telah menyebabkan berlaku banjir di beberapa tempat di kawasan Sandakan. Satu rekod selama berpuluh tahun (menurut warga lama Taman Fajar), hari ini air naik tinggi sehingga beberapa rumah di lorong 15 di masuki air separas betis kering. Mengikut lontaran pandangan seorang warga Taman Fajar, En. Oting, pertembungan antara air pasang dengan pertambahan air sungai (sebenarnya parit besar) akibat hujan lebat pada waktu kemuncak air pasang, menyebabkan pengaliran menjadi tersekat. Itu sebabnya tempoh air naik tidak lama. Sekadar tempoh air pasang.

Buat pertama kali dalam sejarah pembinaan masjid Al-Fajr ( menurut En. Suradi), air dari saliran berdekatan naik sehingga memasuki ruangan lantai bahagian bawah masjid Al-Fajr. Separuh dari lorong 6 dan lorong 7, airnya mencapai ke kawasan garaj. Sumber-sumber warga setempat membuat komentar bahawa apa yang dialami oleh warga Taman Kenari lebih malang. Air naik mencapai paras pinggang. Sehingga catatan ini dibuat, mangsa banjir kawasan Taman Fajar merungut kerana ketiadaan perhatian  segera daripada pihak kepimpinan setempat maupun DUN dan Parlimen. Lawatan simpati sekalipun belum dilakukan.
Beberapa kawasan di Sandakan juga mengalami banjir kilat. Ada jalan terputus hubungan. Jalan Sibuga-Batu Sapi yang mempunyai 2 lorong, salah satunya ditutup kepada lalu lintas berikutan kenaikan air di kawasan paya berdekatan. Dengar khabar dari seorang sahabat, air naik di kawasan batu 1 1/2  berikutan saliran di BDC yang tidak lancar.

Sesungguhnya banjir di Sandakan bukan satu fenomena biasa. Sandakan adalah bandar pinggir pantai. Bandar-bandar baru yang muncul berceretek sekitar bandar Sandakan sepatutnya dapat menghantarkan simbahan air hujan dengan segera ke laut. Namun, itu tidak berlaku. Air hujan seperti bergerak perlahan dan tersumbat. Satu kajian perlu dilakukan oleh pihak yang bertanggungjawab untuk mengenalpasti kesan pembangunan drastik yang berlaku ke atas alam sekitar.  Pertumbuhan kawasan penempatan di kawasan Sandakan dilihat mengabaikan pemiliharaan suasana natural'nya. Banyak kawasan hutan telah ditebang dan bukit-bukit ditarah. Penduduk Sandakan dapat merasakan pertambahan kepanasan berikutan kurangnya  kawasan yang punya 'density' hutan. yang memberikan kesan penyejukan.

Penjenamaan Sandakan sebagai Bandaraya Semulajadi beberapa tahun yang lalu hanyalah satu 'escapism' daripada kegagalan mendapat taraf bandaraya penuh. Sebenarnya, itu cuma sebuah retorik kerana untuk dinamakan bandaraya semulajadi pun Sandakan tidak layak. Banyak nilai semulajadinya telah dan sedang dirobek demi keuntungan sebahagian orang. 

Tentunya kita tidak bermaksud bahawa Sandakan perlu menjadi bandaraya dalam hutan untuk menyesuaikan dengan nama Bandaraya Semulajadinya itu. Bukan juga kita mahu bersikap 'anti establishment' yang menolak peluang-peluang pembangunan yang melengkapkan lagi prasarana di Sandakan. Namun, pembangunan di Sandakan kelihatan amat serakah. Dari bandar Sandakan, keserakahan itu melebar sehingga ke kawasan sejauh batu 12.  Dewasa ini, satu projek mega sedang berjalan di kawasan Sg. Batang batu 10. Projek yang mensasarkan terwujudnya sebuah kawasan yang menjadi Hub Pendidikan di masa akan datang. Kedengarannya amat memberangsangkan. Namun, kita belum tahu sejauh mana ia diselarikan dengan pelestarian nilai-nilai alam sekitar. Apa yang jelas, di musim hujan begini, air di kawsaan jalan Sungai Batang naik  dan memutuskan hubungan di beberapa tempat.

Seorang yang pernah tinggal di Kuala Lumpur akan merasakan bahawa pembangunan di Kuala Lumpur lebih menghargai alam sekitar berbanding di Sandakan. Di Kuala Lumpur, ada beberapa kawasan di dada kotarayanya masih ada hutan kecil. Taman-taman juga dibangunkan dengan pepohonan yang menyejukkan. Warga Kuala Lumpur, sekurang-kurang masih punya tempat untuk bersantai di hujung minggu  tanpa perlu pergi jauh. 

Aku percaya, kenaikan air banjir kilat kali ini ada hubungkait dengan keserakahan pembangunan yang berlaku. Serakah yang tidak disertai dengan kajian yang menyelesaikan masalah yang mungkin timbul, itulah yang menjadi masalah. Tanah digunakan semaksimanya. Terasa sayang kalau tanah digunakan untuk pembesaran parit. Yang sekangkang kera pun, kalau boleh mahu diselitkan beberapa lot rumah.

Sekarang, kita sedang menikmati apa yang diusahakan para peneraju "establishment" itu. Bak kata pepatah:" "Siapa yang menyemai badai, dia akan menuai taufan". Malangnya, rakyat marhaen yang menyemai harapan, mereka hanya dapat menuai keterkilanan.

5 comments:

Unknown said...

hmm... selama ne mmg ssh dgr banjir katr sndakan.. mmg salah satu faktor nya ialah pmbangunan yg xda seimbang dengan alm..

Anonymous said...

hampir 30 thn aku hidup kat Sandakan, ni 1st time aku rasa banjir seteruk ni. mana2 bandar kat dunia ni pun kalau dah hujan lebat 5 hari 5 malam sure boleh banjir. boleh dikatakan banjir kilat gak, cuma bezanya hujan non-stop, x smpat air ni nak turun dah dtg air lain. hari ni hujan dah stop, sure banjir pun hilang.

beb_87@yahoo.com.my said...

itula mcm 1stme pla bnjir kat sdkn..truk mcmni.....hmmmm

bunga ros said...

aduih... aku terkejut time member lama mms banjir sandakan...selama hidup dsandakan, x prnh banjir.. tau2 banjir datang time aku tinggal jauh dr sandakan.

Anonymous said...

syukurlah family di tmn rimba ini jauh dr bencana...apapun harap, semuanya selamat...

Post a Comment