Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Allah yang menjatuhkannya.

January 29, 2011

Bukan kuasa rakyat yang menumbangkan pemerintahan kuku besi selama 23 tahun presiden Tunisia, Zine El Abidine Ben Ali. Ia adalah kuasa Allah SWT yang mengangkat dan menjatuhkan sesiapa yang Dia kehendaki. Memang selayaknya presiden itu dijatuhkan kerana Allah SWT telah memberinya peluang labih 20 tahun untuk membuktikan keadilan dan kesaksamaan memerintah rakyatnya. Namun, dia menjadikan jawatannya sebagai landasan buatnya dan keluarganya untuk hidup mewah. Sedangkan, rakyat Tunisia hidup dalam kesempitan. Isterinya Leila Ben Ali dikatakan hidup mewah dengan meledeni nafsu membeli belah di luar negara. Dia dilebelkan seperti Imelda Marcos dari Filipina satu ketika dulu.


Presiden Zine El Abidine Ben Ali dan isterinya Leila Ben Ali

Kejadian yang berlaku di Tunisia ini sebenarnya bermula dari kisah seorang pemuda bernama Mohamed Bouzizi dari pekan Sidi Bouzid, Tunisia. Pemuda tersebut adalah antara sekian ramai pemuda Tunisia yang menjadi mangsa kerajaan korup pimpinan presiden Ben Ali. Untuk menampung kehidupannya dan keluarganya, dia berniaga di tepi jalan. Dia berhutang untuk membeli sebuah gerai bergerak untuk menjual barangannya. Malangnya, sebaik sahaja beliau memulakan perniagaannya, pihak berkuasa merampas barang-barang perniagaannya termasuklah gerainya dengan alasan berniaga tanpa permit. Namun, menurut sumber tertentu, perniagaan jalanan adalah dilarang di Tunisia dan kerana itu Mohamed Bouzizi gagal mendapatkan permit. Walau bagaimanapun, ada juga yang menafikan keperluan permit untuk perniagaan jalanan.

Mohamed Bouzizi
(pembakar api kebangkitan rakyat Tunisia)

Menyita gerainya tidaklah lebih berat daripada tindakan penguatkuasa perbandaran yang telah memalukannya di depan orang ramai. Seorang pegawai wanita bernama F. Hamdi, 43 ,  yang mengetuai operasi tersebut telah  menamparnya dan  memukulnya dengan belantan. Kemudian gerainya diterbalikkan hingga buah-buahan dan sayuran yang dijualnya jatuh bersepah. Sementara dua orang bawahan pegawai wanita itu membelasahnya. Mohamed Bouzizi juga pernah menyaksikan pegawai wanita itu membelasah almarhum bapanya satu masa dulu ketika berniaga. Dibelasah oleh seorang wanita adalah satu penghinaan, terutama dalam kebudayaan Arab.

Mohamed Bouzizi yang marah dan terhina dengan tindakan kasar pegawai wanita tersebut telah pergi ke pejabat gabenor Sidi Bouzid. Namun, dia tidak dilayan. Dengan marah dia mengancam di depan pejabat gabenor untuk membakar dirinya jika tidak dilayan. Ancaman tidak diendahlan. Lalu dia menuangkan minya petrol ke atas tubuhnya dan menyalakan api yang membakar dirinya. Akibatnya, dia terbakar dan melecur. Namun tindakannya itu menarik perhatian ramai. Dia telah dibawa ke hospital dan peristiwa itu telah menarik perhatian orang ramai. Semasa di hospital, presiden Zine El Abidine Ben Ali sediri datang melawatnya. Lapan hari selepas kejadian itu, iaitu 4 Januari 2011, dia pun meninggal.

Kematiannya mendapat simpati ramai orang. Pada hari pengebumiannya, kira-kira 5 ribu orang berarak mengiringi jenazahnya dari pekan Sidi Bouzid sehingga ke kampungnya. Mereka melaungkan kata-kata bahawa kematian akan dituntut balas. Pihak kerajaan yang melihat perhatian rakyat terhadap isu Mohamed Bouzizi ini telah bertindak memecat pegawai wanita yang menampar Mohamed Bouzizi itu dan tidak lagi tinggal di Sidi Bouzizi. Ada juga khabar mengatakan dengan arahan presiden Tunisia, dia dipenjara di sebuah pekan yang tidak diketahui.

Selepas itu, bermula di Sidi Bouzid, tunjuk perasaan meletus. Tindakan polis yang cuba memadamkan tunjuk perasaan tersebut hanya seperti mencurah minyak petrol ke dalam api. Ia mengundang semakin ramai simpatisan. Dalam beberapa minggu berikutnya ia mula meletus di seluruh Tunisia. Ia menjadi tunjuk perasaan menentang kerajaan presiden Tunisia,  Zine El Abidine Ben Ali. Isu-isu ekonomi dan politik  sedia ada menambahkan kemarahan rakyat. 

Akhirnya, presiden Tunisia bersama keluarganya lari meninggalkan Tunisia dengan penerbangan peribadi menuju ke Perancis. Presiden Perancis, Nicholas Sarkozy enggan menerima kehadiran presiden dan keluarganya itu. Lalu, penerbangan itu terpaksa melencong ke Arab Saudi, di mana pemerintah Arab Saudi sanggup menerimanya dan memberi suaka politik kepadanya.

Pemerintahan yang dijatuhkan Tuhan. Kebangkitan rakyat adalah sebabnya. Bermula di Tunisia, kita akan menyaksikan tersungkurnya satu demi pemerintah negara ummat Islam yang menjadi lumut kotor penghalang kebangkitan Islam. Allah akan menggantikan mereka dengan pemimpin yang lain. Semoga fajar kebangkitan Islam akan menyerlah di sebalik semua kejadian ini.

Kita mengharapkan Mesir akan mendapat tempiasannya. Sememangnya di sana sudah ada puputan angin kebangkitan rakyat. Berita-berita terakhir ini memperlihatkan negara Mesir  juga bakal menghadapi kebangkitan rakyat. Presiden Hosni Mubarak telah terlalu lama berteleku di atas kerusi pemerintahan tanpa berbuat banyak untuk rakyat. Padahal, dengan negeri Mesir yang diistilahkan Al-Quran sebagai "Khazainul Ard" dan jumlah penduduknya yang menjangkau 80 juta orang, sepatutnya ia menjadi kuasa Arab yang menggerunkan negara kafir. Tapi, ternyata dia lebih rela menjadi anjing suruhan Amerika Syarikat.

Khabarnya Hosni Mubarak telah memecat semua menteri kerajaannya dan berjanji akan menubuhkan kerajaan baru. Seramai 27 orang telah terbunuh sehingga catatan ini dibuat kerana bangkit melawan pemerintahannya. Selama ini pun, entah berapa ramai pejuang dan tokoh ikhwanul muslimin yang telah ditangkap, dipenjara, dihilangkan tak berkubur dan dibunuh. Sesungguhnya, masalahnya bukan pada menteri-menterinya, tetapi pada dirinya. Gantikan menteri kerajaan dan kerajaan bertukar 100 kali sekalipun, jika dia masih tercongok atas kerusi presiden, begitulah keadaannya. Kebangkitan rakyat tidak harus diredakan dengan perubahan artificial seperti itu.

Banyak lagi penyingkiran ketua negara di rantau Arab yang  kita nantikan. Algeria, Libya, Mesir, Syria, Jordan, Arab Saudi, Yaman, Oman dan Kuwait adalah negara yang di kerusi pemerintahnya  bertenggek melekat si siput sedut. Setelah itu, penggantian penguasa-penguasa di negara umat Islam seantero dunia akan berlaku.


Ia pasti berlaku kerana setiap yang tegak pasti rebah. Setiap yang di atas, akan ke bawah. Apabila datang kebenaran, kebatilan akan tersingkir.

Allahummasra'...

0 comments:

Post a Comment