Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Kalau begitu, tak perlu minta maaf.

November 10, 2010

Saya tidak pernah tarik balik atau menyesal dengan kenyataan mencadangkan “dinosaur-dinosaur” politik termasuk DSAI bersara. Surat terbuka saya jelas dalam hal ini. Cumanya saya hanya memohon maaf jika beliau berkecil hati. Itu adalah adab pergaulan, namun pendapat saya masih kekal sehingga kini.

Dr. Mohd Asri Zainul Abidin
Tokyo, Japan
.

Demikianlah penegasan semula Dr. Asri Zainal Abidin terhadap pendapatnya sebelum ini supaya DS Anwar Ibrahim bersara daripada politik. Surat terbuka yang dipaparkan dalam blognya bukanlah bermaksud dia meminta maaf sekaligus menarik semula pendapatnya. Dia masih berpendirian sebagaimana pendapatnya yang mula.

Dengan kata lain surat terbukanya kepada DSAI hanyalah basa basi. Campur tolak darab dan bahagi jawapannya sama. Dia mahukan DSAI berundur daripada politik. Alasannya, itulah jalan untuk melahirkan pembangkang yang kuat. DSAI telah tidak menyengat. Kebangkitan rakyat telah tidak dapat dijana olehnya.

Aku berpendapat Dr. Asri khilaf. Pendapatnya juga mencurigakan banyak pihak. Dengan mudah, dia boleh ditanggap sebagai alat kepada UMNO-BN walaupun dia menafikannya. Ini kerana pendapatnya merupakan serangan kepada jantung Pakatan Rakyat. Tambahan pula, pendapatnya mengenai kerajaan UMNO-BN sebelum ini tidak pula pernah menyentuh jantung UMNO-BN. 

Sebahagian pengkagum Dr. Asri tentunya telah mula memicing mata buatnya. Jika DSAI dikatakan zamannya telah berakhir, maka siapa boleh menyalahkan seseorang yang mengatakan bahawa kembang Dr. Asri telah menjadi kuncup sebelum tengahari. Jika kita boleh menafikan keperluan berlangsungnya denyut nadi politik seorang figur, maka demikianlah orang juga boleh menafikan keperluan seorang ilmuan sepertinya dalam masyarakat. Jika kita senang memberi pandangan tentang orang lain, maka kita jika harus berlapang dada dengan kritikan orang terhadap kita.

Sekarang Dr. Asri telah bermain aci-aci dengan  kelas politik. Khalayak sedang menanti bilakah dia akan menerjuni politik dengan penuh tanggungjawab. Kehidupan seorang ilmuan tidak boleh terpisah daripada politik secara langsung. Ilmuan yang penuh tanggungjawab tidak muzabzab. La ila ha ula' wala ila ha ula'.

Kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai. Jika tegas dengan pendapat, tidak perlu berbasa basi. Ya, katakan ya. Tidak katakan tidak. Jangan setelah melihat hujan lebat, baru mahu menampal atap. Meminta maaf tetapi menegaskan semula pendapat yang melukai orang yang diminta maaf adalah telunjuk lurus kelingking berkait.

0 comments:

Post a Comment