Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Kesatuan hanya ada dalam Islam

November 11, 2010

Firman Allah SWT:


وَلَوْ شَآءَ رَبّكَ لَجَعَلَ النّاسَ أُمّةً وَاحِدَةً وَلاَ يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ  إِلاّ مَن رّحِمَ رَبّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ


Jikalau Tuhanmu menghendaki, tentu Dia menjadikan manusia umat yang satu, tetapi mereka senantiasa berselisih kecuali orang-orang yang diberi rahmat oleh Tuhanmu, dan untuk Itulah Allah menciptakan mereka.

(Surah Hud Ayat 118-119)

Perselisihan di kalangan manusia sering berlaku. Perselisihan itu terjadi dalam pelbagai aspek samada agama, pegangan, mazhab, pendapat dan sebagainya. Ikrimah mengatakan bahawa perselisihan yang dimaksudkan adalah dalam aspek hidayah. Hasan Al Basri menambah, perselisihan itu juga berlaku dalam soal razeki yang tidak sama rata. Namun, dalam konteks ayat sebagaimana yang ditegaskan oleh Ibn Kathir, perselisihan itu adalah dalam aspek agama.

Semua manusia berselisih kecuali mereka yang memilih untuk mengambil jalan para rasul dan berpegang dengan perintah agama. Merekalah golongan yang mendapat rahmat Allah SWT sebagaimana ditegaskan dalam ayat. 

Golongan tidak berada di atas landasan petunjuk Allah SWT, walaupun mereka mereka satu negeri, satu bangsa dan satu agama, mereka sebenar berpecah. Kesatuan yang mereka pamerkan kepada kita hanyalah palsu. Namun, golongan yang berada di atas landasan petunjuk Allah, biarpun mereka berbeza negeri, berlainan bangsa dan berbeza mazhab, mereka adalah bersatu. Merekalah golongan yang mendapat rahmat yang mana terkecuali daripada penyakit perpecahan sebagaimana dapat difahami daripada ayat.

Jika dilihat daripada aspek perjuangan, hanya mereka yang berjuang untuk Islam sahaja yang benar-benar bersatu. Perjuangan untuk selain Islam tidak bersatu. Jangan terpesona dengan penampilan bersatu yang ada pada perjuangan selain Islam. Selama perjuangan Islam menjadi manhaj perjuangan, maka selama itulah kesatuan sejati akan menyertai.

Penyatuan dalam Barisan Nasional yang menyerlahkan seolah-olah ada penyatuan yang teguh antara komponen di dalamnya adalah solekan sahaja. Di dalamnya, hakikatnya berbirat dengan retakan dalam segala bentuk rupa. Perlumbaan, dengki, prasangka, pesimis dan opurtunis bergentayangan dalam kesatuan palsu mereka. Ini kerana perjuangan kebangsaan tidak pernah boleh diasosiasikan dengan Islam.

Dengan rahmat Allah, mereka yang berjuang untuk Islam akan diselamatkan daripada perpecahan itu. Peliharalah perjuangan Allah, nescaya Allah akan memelihara perjuangan anda. Inilah renungan yang amat penting buat para pejuang yang bersenandung lagu perjuangan dalam Pas. Biarpun sudah bertahalluf siasi dalam Pakatan Rakyat, Pas tidak boleh mengambil sikap "mudahanah" kerana ia akan meleburkan istiqamah. Bila istiqamah telah lebur, tiadalah lagi karamah dalam perjuangan kerana istiqamahlah semulia-mulia karamah. Jika karamah istiqamah sering mengiringi, rahmat Allah akan sentiasa bersama. Kesatuan pun menjadi mantap.

Manusia tanpa istiqamah dengan perjuangan bukan wali Allah walau sederet khawariqul 'adah dapat dipamerkannya. Demikian juga sebuah jemaah atau parti Islam,  tanpa istiqamah, tidak bermakna siri-siri kemenangan yang diraih atau sokongan padu yang menakjubkan. Tanda sebuah jemaah atau parti Islam itu terpilih menjadi wali Allah di bumi adalah apabila ia kekal istiqamah dengan jalan-jalan hidayah yang digariskan nabi dalam perjuangan.

0 comments:

Post a Comment