Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Batu Sapi: Jika Mereka Kaum Nuh

November 5, 2010

BN berjaya mempertahankan Batu Sapi dan merampas semula Galas. Demikianlah keputusan 2 pilihanraya kecil yang diadakan serentak pada tanggal 4 November, kelmarin. Di Batu Sapi, BN menang besar dengan majoriti 6,359 undi manakala di Galas majoriti BN bertambah iaitu 1,190 undi berbanding majoriti  646 undi yang diperolehi oleh PAS pada pilihanraya umum yang lalu. Fenomena ini tentunya memberikan motivasi kepada para pemimpin BN. Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin menyifatkan ia sebagai petanda rakyat menaruh keyakinan terhadap agenda pembangunan kerajaan dan kedudukan kerajaan BN semakin mantap setelah berdepan dengan cabaran getir pada pilihanraya umum yang lalu.

Kemenangan BN di Batu Sapi sememangnya telah diduga banyak pihak. Kedudukan Sabah sebagai  "fix deposit " untuk mengekalkan BN memerintah Puterajaya tidak mudah digugat.  Keputusan Rakyat Batu Sapi menjadi gambaran tahap kesedaran politik rakyat sabah secara keseluruhannya menjelang pilihanraya umum yang berikutnya.

Isu-isu yang ditimbulkan sepanjang kempen PR di Batu Sapi tidak cukup untuk menggugah pendirian pengundi Batu Sapi. Isu seperti masa depan penempatan mereka yang terancam dengan rancangan pembangunan masa depan di kawasan Batu Sapi tidak dapat menakluk hati mereka. Demikian isu ketidakfasihan calon BN Linda Tsen Thau Lin berbahasa Malaysia juga tidak memberi kesan kepada para pengundi. Soal bangunan 100 tingkat yang dibentangkan dalam bajet kerajaan untuk tahun hadapan telah ditimbulkankan oleh sesetengah  pemimpin PR yang berceramah. Namun, rakyat Batu Sapi tidak sampai kepada memikirkan untung rugi buat mereka tentang projek tersebut.

Rakyat Batu Sapi bukanlah rakyat sebuah kota besar seperti Kuala Lumpur. Mereka adalah rakyat yang daif. Kebanyakan mereka tinggal di rumah-rumah  papan yang dibina di pinggir laut yang mana tidak mendapat hak milik penempatan yang terjamin pun di kawasan mereka. Bagi kampung-kampung tepi laut itu, kemungkinan nasib mereka  akan seperti penduduk kampung BDC yang dinafikan hak mereka. Sebahagian kecil sahaja warga Batu Sapi yang tinggal di perumahan dan memiliki hak milik tanah sendiri.

Di samping kedaifan prasarana kehidupan mereka, rakyat Batu Sapi juga umumnya tidak memiliki prasarana pemikiran yang daif. Kerana kedaifan hidup, undi mereka boleh dibeli dengan harga yang murah. Soal apakah nasib mereka lima tahun akan datang tidak menjadi kepedulian mereka. Yang menjadi persoalan mereka ialah siapa yang boleh memberikan apa yang mereka mahu untuk mengisi perut hari ini dan esok dan memberikan tempat berteduh untuk waktu terdekat ini.

Kerajaan telah datang pada masa tempoh berkempen dengan menawarkan projek bernilai jutaan ringgit. Kepada penduduk Batu Sapi, ditawarkan projek perumahan rakyat dan pecah tanah telah dilakukan beberapa hari menjelang pilihanraya kecil. SMK Batu Sapi 2 diluluskan segera pembinaannya. BN  juga telah memanfaatkan segala prasarana kerajaan untuk memenangi hati rakyat Batu Sapi. Bagi mereka yang bergentayangan di Batu Sapi dalam tempoh kempen dapat menyaksikan sendiri dengan mata kepala bagaimana program-program kerajaan dilaksanakan di Batu Sapi dan dijadikan medan kempen. Para pemimpin BN yang turun ke Batu Sapi dimestikan sambutan massa oleh kakitangan kerajaan. Di dalam kampung-kapung, balairaya telah bertukar menjadi bilik gerakan BN. Kawasan-kawasan lapang di Batu Sapi menjadi tempat BN memasang khemah sebagai tapak program pemimpin bersama rakyat. Bagi PR, untuk melaksanakan perhimpunan bersama rakyat Batu Sapi, terpaksa mencari dewan hotel ataupun dewan komuniti yang menjadi milik kaum Cina. Itu pun di luar kawasan Batu Sapi.

Ceramah-ceramah kelompok dilaksanakan di rumah-rumah penduduk yang boleh dianggap berani dan juga premis Pasti yang dimiliki Pas. Jumlahnya amat terhad dan kehadirannya tidak dapat diramaikan. Ini menyebabkan sebahagian besar warga Batu Sapi tidak tahu apa misi PR. Pergantungan maklumat mereka banyak kepada media TV. Risalah-risalah yang disebar tentunya tidak banyak mempengaruhi mereka kerana mereka, rata-ratanya bukan masyarakat pembaca.

Seorang pemimpin PR berkata, rakyat Batu Sapi lebih memahami bahasa benda lebih baik daripada bahasa minda. Kepada mereka, usah diterangkan falsafah politik, keadilan sosial dan kaitan politik dan agama. Semua itu tidak berbekas buat mereka. Hanya benda, yang menentukan pilihan mereka di penghujungnya. Mereka, membalas budi biarpun balasan yang mereka berikan itu mahal dan tidak setara dengan budi yang ditabur. Politik ala-Semenanjung masih jauh. Keberanian rakyat masih nipis.

Kalangan yang terpelajar, misalnya guru-guru yang menjadi pengundi warisan di Batu Sapi,  ada yang mengambil pendirian  bahawa sebagai kakitangan kerajaan, sokongan hendaklah diberikan kepada BN. Generasi baru tidak mendapat pendedahan politik nasional dan masih menerima petua politik generasi lama. Ini kerana tahap pendidikan yang rendah pada kebanyakan warganya. Perlu diingat juga bahawa kewujudan kilang yang agak banyak di Batu Sapi menjadikan anak muda yang lahir di Batu Sapi, membesar di sana dan bekerja di sana tidak cukup terdedah kepada arus perkembangan luar.

Melihat kepada keputusan  memberasangkan  buat PR di beberapa saluran mengundi di SMK Agama Sandakan, telah boleh dibuat bahawa kalangan yang terpelajar lebih mempunyai keberanian dan memiliki anjakan politik. Ia juga boleh ditafsirkan bahawa masyarakat bukan Melayu lebih cenderung untuk menolak BN dan memilih selain BN. Petanda arus Semenanjung sudah menampakkan riaknya tetapi selagi kawasan perkampungan di  Batu Sapi kekal dengan kedaifannya, selagi iti hagemoni BN sukar dipecahkan.

Sesungguhnya bejatnya kaum nabi Nuh ialah apabila kekufuran bapa diwariskan kepada anak dan cucu, sehingga tiada harapan lagi buat dakwah tegak berdiri. Bapa berpesan kepada anaknya agar menentang nabi Nuh dan berpesan pula kepada anaknya agar mengingatkan anak cucunya untuk menentang nabi Nuh. Jika pada generasi muda Batu Sapi tidak mengikut politik warisan nenek ibu bapa mereka, harapan untuk menang di masa depan tentu ada buat PR. Untuk itu, ilmu perlu dimantapkan. Jika anak-anak Batu sapi mencapai tahap persekolahan paling tidak menamatkan tingkatan lima, mereka akan lahir sebagai generasi baru yang berkesedaran. Namun, jika masih ramai berhenti sekolah pada tahap sekolah rendah, merekalah yang akan kekal menjadi kaum nabi nuh.

Jika mereka kaum Nuh, kekallah mereka dengan  keadaan sekarang sehingga kampung halaman mereka dimusnahkan pembangunan yang hanya mahu memperkayakan golongan kapitalis.Namun, jika mereka bukan kaum Nuh, akan lahir generasi berilmu dari zuriat mereka yang akan mempunyai kebijakan politik dan keteguhan agama buat menancap pendirian mereka. Mudahan saat itu akan tiba. Rancangan Allah itu hebat dan tidak difahami oleh akal kita hari ini!

0 comments:

Post a Comment