Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Ganjaran dua qirat

October 2, 2010

Hari ini, Ust Wan Helmi telah ditimpa musibah. Anaknya yang lahir selepas tengah malam tadi telah meninggal kerana dilahirkan dalam keadaan songsang. Kita mengatakan dia  meninggal disebabkan lemas, namun semuanya adalah ketentuan Allah SWT. Sepagi ini, sebahagian sahabat-sahabat Taman Fajar dan sekitarnya berada di rumahnya. Jenazah anaknya diuruskan sendiri  dengan bantuan sahabat ahli jema'ah surau Al-Fajr. Kemudian, solat jenazah dilakukan pada jam 11 pagi. Sebelum Zohor, urusan pengebumian di perkuburan Islam jalan Aman selesai. Maka bersemadilah seorang bayi tanpa dosa yang baru dilahirkan. Bayi diberi  nama Ahmad Mubassyirin.

Sahabat-sahabat yang menyertai bersama, semoga Allah memberi ganjaran. Abu Hurairah meriwayatkan sebuah hadis marfu’ katanya:


من شهد الجنازة حتى يصلى عليها فله قيراط ومن شهدها حتى تدفن كان له قيراطان قيل وما القيراطان قال مثل الجبلين العظيمين


“ Sesiapa melawat jenazah dan solat ke atasnya, maka baginya satu Qirat dan sesiapa yang menziarahinya sehingga ke majlis  pengebumiannya, maka baginya dua Qirat.  Maka dikatakan : Berapa dua Qirat itu? Lalu katanya: Sumpama dua gunung yang besar”.

(Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim)

Kepada Ust Wan Helmi, semoga Allah melimpahkan kesabaran buatnya. Sesungguhnya, ibu bapa yang bersabar atas musibah kematian anaknya, akan diganti oleh Allah dengan nikmat yang lain di dunia. Pada hari akhirat, anak itu akan menjadi deposit buatnya dan juga benteng daripada api neraka.


Allahumma amin...Fasobrun Jamill...Wallahul Musta'an...


0 comments:

Post a Comment