Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Abu Lu'lu'ah pembunuh Umar Al-Khattab disanjung di Iran

October 8, 2010




Menjelajah kubur Abu Lu'lu'ah di Kashan Iran. Beliau ialah pembunuh Saidina Umar r.a. Pembunuhan ini adalah hasil dari konspirasi Farsi Majusi yang mahu cahaya Islam padam. Malangnya, pembunuh Umar r.a. ini disanjung dan dipuja oleh penganut Syiah Imamiyah. Mereka mengunjungi dan menghormati kuburnya kerana telah berjaya membunuh Umar r.a. Malah beliau digelar Baba Syuja'uddin (Sang pembela agama yang gagah berani).
Tak ramai di kalangan kita yang sedar bahawa negara Iran menyimpan kubur sang pembunuh khalifah Umar Al-Khattab, Abu Lu'luah dan menyanjungnya serta menjadi kuburnya sebagai tempat ziarah. Sesunguhnya menyanjung pembunuh yang yang nista itu adalah terang-terangan menista sahabat Rasulullah SAW. Di mana lagi titik yang boleh dipertemukan antara sekte Syiah dengan jama'atul muslimin jika mereka tidak menghormati sahabat??


Pimpinan front ulama Al-Azhar Dr. Muhammad Al-Barri menyatakan pembatalan wawancara Syaikhul Azhar Dr. Ahmad At-Tayyib dengan perwakilan dari presiden Iran, Hamid Baqi dan menegaskan kepuasan atas pembatalan tersebut, mencatat bahwa Iran tidak memberikan dasar yang jelas untuk pemulihan hubungan antara sekte Islam khususnya pembongkaran terhadap kuburan yang menjadi tempat ziarah kaum Syi'ah yang juga pembunuh khalifah Umar bin Khattab, Abu Lu'lu'ah.

Al-Barri menyatakan penolakan tegas untuk membangun jembatan dialog dengan Iran sebelum ulama Iran menghapus segala sesuatu yang menghina Sunni dan kepercayaannya dan menambahkan bahwa keberadaan tempat ziarah kaum Syi'ah berupa kuburan Abu Lu'lu'ah pembunuh khalifah Umar bin Khattab, serta sikap dan pernyataan para ulama Syi'ah yang menentang dan menghina para sahabat Rasulullah menjadi alasan kuat untuk tidak berdialog dengan Iran, seperti dilaporkan surat kabar Kuwait Al-Wathan.

Seorang juru bicara-Azhar At-Thahthawi telah membenarkan pembatalan wawancara Syaikhul Azhar dengan delegasi Iran, menambahkan bahwa delegasi Iran tinggal di Kairo selama empat hari dan akan menghadiri protokol kerjasama antara Mesir dan Iran di bidang penerbangan serta mengunjungi sejumlah masjid, termasuk Masjid Ahl Bayt Zainab, masjid Sayyida Nafisa dan Masjid Imam Hussein

Sumber berita: eramuslim

4 comments:

Ummu Waheedah said...

Setahu saya Syiah memeng memusuhi saidina Umar al-khatab dan menganggap beliau kafir kerana tidak patuh perintah Nabi s.a.w. Kununnya masa Nabi s.a.w gering dan hampr kpd wafat, baginda telah mita kertas dan kalam ttp Umar melarang kerana ketika itu nabi s.aw. sedang teramat sakit. Jadi syiah ni temberang , kununnya Nabi nakkan pen dan kalam kunun nak catat bhw penggantinya adalah Ali k.w.

jika benar dakwaan itu kenapa Rasulullah menunggu saat akhir untuk berwasiat?Apakah Rasululah s.a.w sengaja ingin menimbulkan konflik di kalangan ummatnya? Tentu tidak , ttp kisah2 tersebut amat longar dari sudut sanad dan hanya rekaan mereka yg taksub kpd saidian Ali.

PERENUNG LANGIT said...

Namun, hadis nabi minta kalam saat dia nak wafat ada dalam saheh Bukhari. Cuma Syiah mentafsirkan bahawa nabi nak tali pasal khilafah sesudahnya. Tentunya Ali, kata mereka. Mereka cuma mengandaikan. Nabi tak tulis sebab keimanan Islam sudah sempurna terpancar dalam tegahan Umar Al-Khattab. Itulah hebatnya Umar redha Allah untuknya.

:: Solehan :: said...

Nabi SAW terang2 menyebut nama Umar RA sebagai salah seorang yang dijamin syurga termasuk Ali RA. Bagaimana mungkin Syiah hari ni berbalah mengatakan Umar itu kafir. Daripada awal lagi hujah Syiah ini boleh dipatahkan. Lagi satu,apa tujuan Nabi SAW minta kalam ketika hendak wafat? Saya belum pernah terjumpa hadis ini, minta admin siarkan ataupun berikan syarah kpd hadis ini utk makluman saya. Lagi satu, kita tahu bahawa Nabi SAW ini seorang yg 'ummi..buta huruf, apa tujuannya Nabi meminta kalam ketika saat2 akhir? Mohon penjelasan yg ilmiah. Terima kasih.

sa99af said...

ya ALLAH Lembutkan Lah Hati Kami..
Tidak semua Syiah yg seperti itu,,, Syiah byk pecahnya menjadi beberapa bagian seperti hal na Ahlusunnah bahkan lebih byk dr ahlusunnah.. Semoga Syiah yg seperti itu mendapat hidayah dan petunjuk dr ALLAH SWT... Sebagai Ahlusunnah qt jgn membenci ap lg memusuhi tp sebaliknya mendoakan, memberikan penjelasan, serta nasehat yg baik2 kpn aliran2 seperti itu ap pun nama aliranya, seperti baginda Rasulullah contohkan terhadap kaum2 terdahulu.. Ya ALLAH satukan lah semua aliran Islam menjadi Aliran hanya ISLAM... Amiin ya rabbal alamiin..

Post a Comment