Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

RISALAH RAMADHAN (SIRI 4)-SURAU AL-FAJR

September 7, 2010

 Risalah Ramadhan-siri 4 

Beberapa panduan sempena Eidul Fitri:

1. Apabila tenggelam matahari akhir Ramadhan, masuklah 1 Syawal maka disunatkan memperbanyakkan takbir sehinggalah waktu solat sunat hari raya hendak didirikan.


2. Tiada kelebihan khusus menghidupkan malam hari raya dengan amal ibadat. Dakwaan kelebihannya adalah bersandarkan hadis yang tidak saheh.


3. Haram berpuasa di hari raya.

4. Solat sunat hari raya adalah muakkad bagi lelaki mahupun perempuan.


5. Solat sunat Eidul Fitri sunat dilambatkan sedikit berbanding solat sunat Eidul Adha.


6. Disunatkan makan buah tamar mengikut jumlah ganjil sebelum keluar untuk solat hari raya.

7. Disunatkan mandi, pakai wangian dan pakai pakaian baru untuk keluar solat hari raya.

8. Disunatkan berjalan kaki menuju tempat solat jika dekat.

9. Disunatkan pergi dan pulang melalui jalan yang berbeza.

10. Disunatkan keluar ke tempat solat hari raya beramai-ramai, lelaki, perempuan dan kanak-kanak.

11. Melakukan solat sunat mengikut kaifiatnya iaitu 7 takbir pada rakaat pertama dan 5 takbir pada rakaat kedua. Diselangi antara setiap takbir tersebut ialah tasbih.


12.Tidak disunatkan azan maupun iqamah sebelum solat sunat hari raya.  Memadai dengan menyebut “Assolatul Jami’ah”.


13. Tidak ada solat sunat qabliah maupun ba’diah kecuali solat sunat tahiyyatul masjid jika dilakukan dalam masjid.

14. Mendengar khutbah adalah sunat. Siapa berkelapangan disunatkan duduk mendengar dan siapa punya urusan boleh beredar.


15. Jika tidak sempat solat hari raya hari pertama, boleh qadha pada hari kedua, secara sendirian atau berjema’ah dan tiada khutbah.

16. Jika hari raya jatuh pada hari Jumuat, gugurlah kewajipan jumuat untuk mereka yang sudah solat hari raya tetapi solat zohor tidak gugur sekali-kali.

17. Digalakan untuk berbelanja lebih untuk keluarga, beri mereka makan atau pemainan (yang halal) dengan tujuan menzahirkan kegembiraan di hari raya.

18.Apabila bertemu antara satu sama lain, ucapkan tahniah. Ucapan terbaik adalah “taqabbalallahu minkum”. Dijawab: “minna wa minkum…”.


19. Janganlah berhari raya dengan mengunjungi tempat maksiat atau melakukan perkara yang haram seperti pergaulan bebas lelaki perempuan, bersalaman sesama bukan muhram dan meninggalkan solat fardhu.


20. Tidak disunatkan ziarah kubur pada hari raya. Amalan adat menzirahi kubur di hari raya sehingga terzahir semacam pesta ziarah kubur di hari raya adalah menyalahi sunnah. Bukan masanya di hari raya untuk bersedih mengenangkan orang mati.


21. Gunakan hari raya untuk menziarahi mereka yang hidup, menghubungkan silaturrahim dengan ibu bapa, kaum kerabat, sahabat handai, jiran tetangga dan lain-lain. Zahirkan rasa gembira dalam ziarah yang dilakukan.

0 comments:

Post a Comment