Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Rendahkan suara wiridmu.

September 1, 2010

 
Wirid selepas solat itu, memang sunat. Nabi Muhammad SAW dalam hadis menyebutkan fadhilat membacakan ayat tertentu dan wirid tertentu selepas solat maktubah. Namun wirid secara beramai-ramai itu, entahlah, sunat atau tidak. Sebahagian ulama mengekalkan hukum sunatnya tetapi sebahagian membid'ahkanya. Wallahu a'lam
 
Aku tak berminat mengulas sesuatu yang tidak disepakati antara ulama. Masing-masing ada dalil. Beramal sahaja dengan pandangan mana yang lebih dekat kepada hati anda. Sebaik-baiknya kalau hendak beramal, biarlah mengetahui dalil. Dengan mengetahui dalil, kita telah mengelakkan beramal sesuatu tanpa ilmu yang mana bahayanya sesuatu amal mungkin ditolak oleg Allah SWT. 
 
Apabila berlaku perselisihan di kalangan ulama mujtahid mahupun ulama dalam mazhab, pastinya pendapat yang betul cuma satu sahaja. Hakikat kebenaran cuma satu. Namun, dalam persoalan ijtihad,  yang salah tidak dicela. Asal ada dalil dan menerbitkan hukum dari dalil tersebut mengikut kaedah yang betul, pendapat yang hakikatnya salah pun diberikan satu pahala. Yang betul dapat 2 pahala.

Namun, bagi sesiapa yang jadi imam solat di masjid dan surau hendaklah mengerti. Berzikir secara berjemaah itu memang perkara khilaf tentang kebolehannya. Tetapi kalau berzikir sehingga menimbulkan gangguan kepada ahli jemaah yang lain yang mungkin sedang solat, ia adalah haram. Bukahkah kalau kita membaca kuat dalam solat kita sehinga mengganggu orang sebelah, dihukumkan haram? Maka lebih-lebih lagi jika kita berwirid sehingga mengganggu orang lain yang sedang solat. Boleh jadi ada makmum yang masbuk sedang menambahkan rakaat yang tertinggal. Boleh jadi juga ada yang sedang solat sunat.Justeru, wirid kita yang kuat itu mengganggu mereka.

Namanya solat, ia lebih utama daripada wirid. Maka yang kurang utama tidak boleh diamalkan sampai mengganggu yang lebih utama. Wirid jangan sampai menggaggu solat!

Yang jadi imam kena pandailah menurunkan nada suara. Imam jangan streo type sangat. Imam tengok keadaan sekeliling. Sedangkan solat fardhu pun hendaklah dianjalkan dalam keadaan tertentu. Nabi suruh pendekkan solat kalau di belakang ada orang tua yang lemah. Bunyi kanak-kanak menangis pun membuatkan Nabi SAW memendekkan solat yang diimaminya kerana kemungkinan ibunya yang menjadi makmum sedang risau memikirkan anaknya. Kalau solat boleh difleksibelkan kerana hal-hal dunia, apatah lagi wirid.

Rendahkan suara wiridmu. Sebab itu, imam  disunatkan memusingkan badan ke kanan sehingga makmum berada di sebelah kanan. Tujuannya adalah agar imam boleh nampak makmum mana yang belum selesai solatnya atau yang sedang solat sunat.

Sekian, selamat beramal....

0 comments:

Post a Comment