Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Petua mencari malam Al-Qadar?

September 1, 2010

Sebenarnya, tak perlu tahu bilakah Lailatul Qadar itu secara khusus. Maknanya, tak perlu tahulah malam manakah antara 10 malam terakhir atau 7 malam terakhir daripada bulan Ramadhann sebagaimana disebutkan dalam hadis. Buat sahaja amal ibadat sepuluh malam terakhir itu. Kalau tak mampu 7 malam terakhir pun memadailah. Kalau malas amat, beribadatlah pada  malam-malam ganjill sahaja ataupun malam 27 sahaja dengan kebarangkalian rendah untuk Lailatul Qadar. 

Ada orang memetik petua tertentu tentang menentukan malam manakah Lailatul Qadar berdasarkan hari bermulanya Ramadhan. Sekali tengok macam pelajar-pelajar SPM atau STPM  membuat soalan spot untuk mengagak soalan manakah akan naik dalam peperiksaan.

Dalam banyak kes, soalan spot bukan selalu betul. Buku-buku yang memetik soalan spot itu hanya bertujuan mengaut keuntungan memperkudakan keghairahan para pelajar untuk mendapat jalan mudah berjaya menjawab soalan peperiksaan. Lebih baik baca semua silibus yang ada. Selain ilmu bertambah, soalan peperiksaan pasti boleh dijawab mudah.

Kalau boleh buat ramalan malam apa akan berlakunya Lailatul Qadar berdasarkan formula tertentu, sudah tentu nabi dah ajar para sahabat dan para sahabat sudah mengamalkannya. Tapi tak ada. Nabi menunjukkan buat para sahabat agar mengencangkan ikatan kain pada 10 malam terakhir. Nabi juga mengingatkan agar siapa yang ditakdirkan melihat tanda-tanda pasti Lailatul Qadar, hendaklah menyembunyikan. Nabi SAW juga menyebutkan bahawa baginda telah lupa tentang tarikh berlakunya malam Al-Qadar setelah melihat 2 sahabat bergaduh. Apa maknanya? Maknanya nabi tak mahu perkara  bilakah malam Al-Qadar itu heboh sehingga merudumlah semangat ibadat malam malam-malam yang bersisa.

Sebab itu, meramalkan bila malam Al-Qadar bukan bagus. Itu bukan yang dimaksudkan dengan gesaan nabi SAW "taharru" Lailatul Qadar pada malam-malam ganjil 10 yang terakhir. Selain kaedah itu tak boleh dipercayai, ia cuma petua. Janganlah agama dijadikan petua. Agama adalah syariat dan segalanya bersandarkan Al-Quran maupun hadis.

Sesiapa yang beribadat lebih hebat pada malam-malam 10 yang terakhir, itu adalah suruhan sunnah. Amalan sebegitu punya sandaran sunnah. Namun merumuskan melaui kaedah tententu sehingga untuk semalam sahaja dengan mengatakan ia adalah malam Al-Qadar, ia bukanlah sunnah.


Ramai orang hanya beribadat pada bulan Ramadhan. Bulan-bulan lain tidak. Buktinya hanya hadir ke masjid  hanya pada bulan Ramadhan. Sedangkan perintah datang solat di masjid bukan terhad pada bulan Ramadhan sahaja. Kalau sekadar taraweh, nabi pun buat di rumah selain 3 atau 4 malam pertama sebagaimana  terdapat dalam riwayat yang saheh.

Manusia jenis yang suka beribadat pada bulan Ramadhan sahaja ini disebut sebagai ramdhani. Jadilah rabbani dan bukan ramdhani. Jika kita beribadat kerana Lailatul Qadar sahaja, apa pula akan dilebelkan kepada kita,? Mungkin qadari? Kalau begitu, bagaimanalah kita mahu menjadi hamba Allah yang rabbani?

0 comments:

Post a Comment