Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

KHUTBAH KHAS IDUL FITRI 1431

September 9, 2010


اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، وَللهِ الْحَمْدُ،

HADIRIN MUSLIMIN DAN MUSLIMAT YANG BERBAHAGIA,

Hari ini, setelah sebulan kita berpuasa di siang hari bulan Ramadhan, kita bertemu dengan satu hari yang dinamakan hari raya Idul Fitri. Inilah hari di mana mereka yang telah berjaya berpuasa dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala daripada Allah SWT dikembalikan kepada fitrah, iaitu kembali suci bersih dari dosa. Beruntunglah bagi orang-orang yang kembali kepada fitrahnya pada hari ini.

Pada hari ini, Ramadhan telah meninggalkan kita. Sebahagian orang bergembira dengan perginya Ramadhan kerana Ramadhan telah membebankannya dan membataskan banyak kebiasaannya. Sebahagian orang pula bersedih dengan berlalunya Ramadhan kerana dia memahami besarnya kelebihan Ramadhan dan banyak sekali nostalgia amal ibadat yang telah dia lalui sepanjang Ramdhan. Salah satu dari dua jenis manusia ini, mana satunya adalah kita? Jawapannya tergantung kepada tahap iman kita dan nilai taqwa yang telah kita raih di penghujung Ramadhan.

Pada hari ini, hari Idul Fitri, kita merayakan kemenangan kita kerana selama sebulan dapat berpuasa menahan lapar dan dahaga serta hawa nafsu. Hari ini kita menzahirkan kegembiraan kita kerana selama sebulan kita dapat menghidupkan Ramadhan dengan Qiam, Tadarus, beriktikaf, bersedekah dan berbagai-bagai amalan yang telah menjana dan mempertingkatkan taqwa kita. Kita mengharapkan fitrah yang dijanjikan Allah SWT pada hari ini menjadi milik kita. Hari ini, kita kembali bersih sebagaimana fitrah kejadian kita sebagaimana sabda nabi SAW:


من صام رمضان إيمانًا واحتسابًا غُفِر له ما تقدم من ذنبه

Maksudnya: 
Sesiapa yang berpuasa dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala daripada Allah, akan diampunkan segala dosanya yang terdahulu.


 اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، وَللهِ الْحَمْدُ،


MUSLIMIN DAN MUSLIMAT YANG DIRAHMATI ALLAH,


(Untuk Seterusnya sila klik Download)

0 comments:

Post a Comment