Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

FIDYAH BERGANDA

September 23, 2010

Anekdot 

Seseorang telah menceritakan masalahnya. Sejak umurnya baligh dan selalu pengsan di bulan Ramadhan. Menurutnya, secara purata dia telah pingsan 5 hari pada setiap Ramadhan. Kini usianya telah 36 tahun. Kebiasaan terus berlaku sebagaimana seawal usia balighnya. Dia mengatakan dia mula baligh pada usia 13 tahun. Dari umur tersebut sehingga kini, sudah berlalu 23 tahun. Bermakna selama 23 tahun dia tinggalkan puasa sebanyak  115 hari. Oleh kerana dia seorang perempuan, dia juga telah meninggalkan puasa pada hari-hari di mana dia uzur syar'i. Puasa yang ditinggalkan pada hari-hari uzur syar'inya, Alhamdulilah telah diqadhakannya secara konsisten sebaik sahaja selesai Ramadhan setiap tahun sebelum menjelang Ramadhan berikutnya.

Namun, puasa yang ditinggalkan dengan sebab pengsan tidak pernah diqadhakannya. Itulah 115 hari yang telah dihitungkan dengan anggaran 5 hari setiap bulan sejak usia 13 tahun.

Seharusnya dia harus tahu bahawa pengsan di bulan Ramadhan tidaklah membatalkan puasa kecuali jika dia pengsan sepanjang hari. Dari sebelum terbit fajar sehinggalah tenggelam matahari. Namun, mungkin pelbagai faktor, tidak tahu, sakit atau sebagainya, dia telah tidak berpuasa bagi sisa hari yang dia ada selepas bangun dari pingsannya. Maka sememangnya, menjadi kawajipanlah baginya untuk mengqadhakannya.

Apa yang menjadi masalahnya ialah pandangan feqah yang mengatakan bersama dengan qadha puasa dia perlu membayar fidyah berganda.  Setiap selang setahun, gandaan bagi setiap hari yang ditinggalkannya adalah secupak beras. Jika dihitung jumlah cupak beras yang perlu difidyahkannya bagi setiap hari yang ditinggalkan sehingga usianya 36 tahu, jadilah semuanya 1180 cupak. Jika mahu ditukarkan kepada nilai, hitungan 4 cupak dewasa ini menyamai RM6.80 (Kadar wajib zakat). Ini bermakna dia perlu membayar fidyah sebanyak RM2006.00. 

Ulasan:
Jika seorang yang mampu, mungkin angka ini bukan masalah baginya. Namun, bagaimana untuk mereka yang tidak mampu? Tentu timbul kesulitan buatnya. Dia perlu qadha puasa sebanyak 115 hari dan bayar pulak fidyah sebanyak itu. 

Ini tentu menyulitkan sedangkan Allah telah menegaskan di hujung ayat yang menjelaskan tentang keadaan di mana fidyah menjadi ganti kepada puasa dengan firmannya:

يريد الله بكم اليسر ولا يريد بكم العسر

"Allah menghendaki kemudahan untuk kamu dan Dia tidak mahu menyusahkan kamu".
(Surah Al-Baqarah: Ayat 185)



Sebab itu, aku suka membentangkan sudut padangan ini untuk merealisasikan dasar hukum dalam Islam yang menjadikan nas sebagai dalil di samping berpegang dengan feqah taysir yang menjadi sikap kebanyakan muhaqqiqun pada zaman ini dan sebelumnya.

Seseorang yang gagal mengqadhakan puasan Ramadhanya dalam sebelas bulan selepas Ramadhan, lalu masuk Ramadhan berikutnya, sesetengah ulama berpendapat bahawa dia perlu mengqadhakan puasanya yang lalu itu selepas Ramadhan yang kedua dengan fidyah secupak beras. Jika berlalu sebelas bulan berikut dan gagal juga mengqadhakannya, maka fidyah digandakan. Demikianlah seterusnya. Setiap selang setahun, digandakan fidyahnya. 

Padangan ini diambil oleh ulama mazhab Syafiyyah dan Hambaliah berdasarkan amalan beberapa orang kalangan sahabat. Sementara ulama mazhab lain tidak mensyaratkan fidyah. Hanya memadailah dengan qadha sahaja.

Ketika mengulas situasi ini, Dr. Yusuf Al-Qaradhawi menegaskan bahawa pandangan yang mewajibkan fidyah dibayar bersama dengan qadha tidak punya sandaran saheh daripada nabi SAW. Apa yang wajib secara pasti ialah mengqadhakan puasa yang ditinggalkannya tak kira berselang berapa tahun sekalipun.  Jika seseorang itu mahu memberi fidyah, itu adalah baik kerana meraikan pandangan sebahagian ulama mazhab yang berdalilkan amalan sesetengah sahabat. Menurut kebanyakan ulama salaf, termasuk imam Abu Hanifah, memberi fidyah berganda ini hanyalah sunat dan bukannya wajib.

Perlu diingat bahawa untuk mewajibkan sesuatu, kita memerlukan dalil dari Al-Quran maupun hadis nabi SAW. Riwayat mengenai nabi SAW itu perlulah pula saheh. Amalan sebahagian sahabat tidak boleh dijadikan asas untuk menetapkan sesuatu kewajipan.

Rujukan: Al-Qaradhawi

0 comments:

Post a Comment