Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Buaya di bawah riak

September 5, 2010


Sekumpulan rakyat Indonesia berdemontrasi di depan keduataan Malaysia di Jakarta. Mereka menginjak bendera Malaysia, membakarnya dan melemparkan najis ke dalam kawasan kedutaan. Kain rentang berisi kata-kata kesat dan pedas serta menyerukan perang fizikal dibawa. Melihat perkembangan ini, tidak sedikit rakyat Malaysia yang naik angin. Darah naik ke muka dan hati pun mula panas. Kata-kata kesat dibalas dengan kata-kata kesat. Sesetengah menulis dalam media mencadangkan kepada kerajaan menghalau pulang semua rakyat Indonesia yang bekerja di Malaysia.

Rakyat Malaysia yang sejurus beberapa waktu sebelumnya berpecah diseru bersatu menyatakan sokongan kepada kerajaan dalam menangani isu ini. rakyat dituntut menunjukkan patriotik. Sebagaimana gagal menghimpun patriotisme rakyat melalau kibaran bendera sempena hari kebangsaan, isu ini juga tidak mampu menarik patriotisme rakyat untuk berdiri bersaf-saf di belakang kepimpinan yang ada sekarang atas nama membela Malaysia.

Benarkah kedaulatan Malaysia sedang dicabar? Siapa pula yang sedang mencabar itu? 

Dunia ini kecil pada zaman ini. Politik telah merentas sempadan. Perancangan politik dalam sebuah negara, kekadang merentas sempadan ke negara tetangga. 

Amatilah dengan cermat perkembangan mutakhir mengenai kelompok rakyat Indonesia yang diwar-warkan sedang mengoyak kehormatan Malaysia. Malaysia? Atau siapa?

Boleh jadi, di bawah riak ada buaya merejam...

0 comments:

Post a Comment