Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Bapa borek anak tak rintik

September 14, 2010

Omar bin Laden dan isterinya Zaina

Ossama bin Laden seorang yang hebat. Dia menggegarkan negara kuasa besar Amerika Syarikat dan menjadi buruan negara polis dunia itu. Dia dicap sebagai teroris. Di kalangan pejuang Islam yang mengangkat senjata, dan menjadikan peperangan jihad sebagai manhaj menegakkan Islam,  dia menjadi kebangaan dan inspirasi.

Namun, anaknya Omar Ossama bin Laden tidak sepertinya. Ia dikenali juga Omar bin laden atau Omar Awwad bin Laden. Anak ke 4 daripada 11 anak Ossama bin Laden itu, sungguhpun telah menghadapi pahit getir bersama ayahnya dalam buangan di Sudan antara tahun 1991-1996 dan telah mendapat latihan dalam kem Al-Qaeda  di Afghanistan selama 6 tahun semenjak usianya 14 tahun,  dia tidak mewarisi dan meneruskan corak perjuangan ayahnya. Dia juga pernah tinggal serumah dengan pemimpin kedua Al-Qaeda, Ayman Al-Zawahiri. Pada tahun 2000, dia telah meninggalkan kumpulan Al-Qaeda dengan alasan tidak mahu dikaitkan dengan pembunuhan orang awam dan bapanya Osama bin Laden.

Omar kembali ke Arab Saudi dan tinggal di sana serta terlibat dengan perniagaan  Saudi Binladen Group, syarikat perniagaan keluarganya sehinggalah berlakunya peristiwa 11 September.

Omar bin Laden telah berkahwin dengan  Jane Felix-Browne atau nama Islamnya Zaina Mohamed Al-Sabah  pada April 2007 di United Kingdom dan perkawinan mereka dikendurikan di Arab Saudi dan Mesir. Sebelum berkahwin dengan Omar bin Laden, Zaina dikatakan telah berkahwin sebanyak 5 kali dengan beberapa orang bermula dengan seorang lelaki Arab Saudi pada usia 16 tahun. Zaina telah mempunyai 5 cucu dan 24 tahun lebih tua daripada Omar ketika mereka berkahwin. Omar pula sudah berkahwin dan dengan isteri pertamanya mempunyai seorang anak lelaki berusia dua tahun.

Dengan Zaina, Omar tidak dikurniakan anak. Mereka telah menyewa rahim Louise Pollard, sahabat baik Zaina, untuk mengandungkan anak mereka secara pemanian beradas. 

Allah punya kuasa. Allah menjaga maruah Ossama bin Laden dan tidak menghendaki keturunannya dilahirkan oleh wanita kafir. Louise Pollard, yang sudah mengandungkan anak pasangan tersebut selama 10 minggu telah diserang dan ditumbuk oleh orang yang tidak dikenali ketika berada di Syria. Serangan tersebut menyebabkannya keguguran.

Sebelum itu, Omar bin laden dan Zaina telah pun diberitakan bercerai.


Sumber: Wikipedia, Harian Metro

0 comments:

Post a Comment