Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

"Allahu Akbar" ganti "Daulat Tuanku".

September 14, 2010

Saya mendapat tahu dari sumber tertentu bahawa pada hari Pemasyhuran Tengku Faris sebagai Sultan Kelantan yang baru, laungan "Daulat Tuanku" telah digantikan dengan takbir " Allhu Akbar". Pertukaran ini memang sudah sepatutnya. Cuma, selama ini keluarga istana tidak ada keberanian dan kekuatan untuk mengubahnya. Penasihat-penasihat agama di istana-istana juga tidak punya keberanian dan kekuatan mencadangkan perubahannya.  Mungkin mereka merasakan ia bukan aulawiyyatnya. Justeru, bilakah ia akan menajdi aulawiyyat sedangkan kesultanan Melayu telah berdiri beratus-ratus tahun? Walaupun perubahan kalimah laungan tersebut hanya kecil, ia membawa signifikan yang tersendiri.

Kalimah "Daulat Tuanku" sudah lama digunapakai dan sudah sebati dengan masyarakat Melayu. Ia menjadi tanda penghargaan rakyat Melayu kepada raja mereka. Pada hari keputeraan raja-raja Melayu, kain rentang digantung tertera kalimah tersebut di sana sini. Billboad besar terpampang di tengah bandar atau pinggir kota tertera kalimah warisan tersebut. Kalimah itu dilaungkan orang hamba rakyat Melayu setelah seseornag sultan ditabalkan. Demikianlah adanya. Demikianlah yang kita rakyat saksikan dalam cerita-cerita klasik mengenai raja-raja Melayu dan apa yang berlaku dalam Balairong Sri. Kita rakyat marhaen manalah pernah duduk menyaksikan apa yang berlaku di Balairong Sri.

Saya pernah menulis bahawa konsep daulat dan tulah adalah saka peringkat tinggi. Rakyat biasa yang disokong oleh jin belaan dikatakan mempunyai saka. Saka itu diwarisi keturunan demi keturunan. Maka, daulat juga begitu. Dalam kepercayaan masyarakat Melayu lama, daulat seorang raja itu menyebabkan seorang raja mempunyai tulah. Apabila seseornag rakyat Melayu derhaka kepadanya, rakyat Melayu itu akan ditimpa tulah. Kepercayaan ini diperkuatkan dengan cerita  mitos sejarah Melayu mengenai waadat antara Demang Lebar Daun dan Sang Sapurba. Lalu dibawa comtoh-contoh rakyat Melayu derhaka yang terkena tulah. Hang Jebat yang derhaka kepada rajanya dan Panglima Bentan yang membunuh Sultan Mahmud di atas julang merupakan antara contoh rakyat Melayu yang diriwayatkan ketulahan kerana mencabar daulat seorang raja. Kerana hebatnya daulat seorang raja, Jambatan yang baru siap dibina di Alor Setar jadi senget dipijak oleh Sultan Kedah pada masa itu, Sultan Abd Hamid.

Luar biasa...Apa jenis luar biasa itu? Itulah daulat. Rakyat Melayu zaman dahulu mentakrifkannya.

Daulat cuma sebuah istilah. Hakikat sebenar kesan dari daulat itu (jikalah benar berlaku sebagaimana diriwayatkan) ialah sihir. Saka menerbitkan sihir sebab ia melibatkan bantuan jin. Maka, jika daulat menerbitkan hal-hal luar biasa, ia juga adalah sihir. Ada mahkhluk yang berperanan di belakang tabir.

Namun, kalimah daulat dalam bahasa harian orang Melayu sudah dilafazkan sebagai tanda sanjungan pada raja.Sungguhpun begitu, kalimah tersebut tak wajar diteruskan kerana ia mempunyai akar hubungkait dengan kepercayaan dan tradisi yang tidak sesuai dengan Islam. Jika diteliti sedalam-dalamnya, kalimah tersebut mampu menjerumuskan kita dalam kesyirikan. Ia menjadi semacam pentaqdisan keterlaluan kepada raja-raja, terutama bagi mereka yang tidak dipandukan keimanan kepada Allah SWT.

Baik sekali kalau kalimah"Daulat Tuanku" ditukar dengan laungan "Allahu Akbar". Yang maha besar itu cuma Allah SWT. Dialah pemilik kerajaan langit dan bumi. Dialah yang satu-satunya perlu ditaqdiskan. Keberanian kita mengubah susunan dan aturan nenek moyang sudah perlu diteruskan dan diperhebatkan Karat-karat silam tidak boleh dibiarkan terus bertempel selamanya. Usaha menggilapnya dengan Islam perlu sentiasa difikirkan dan dilaksanakan dengan penuh hikmah dan bijaksana.

2 comments:

Anonymous said...

Saya bersetuju sangat dengan usaha Tuanku Sultan yang ingin meninggikan syiar Islam. Allahu Akbar!

PERENUNG LANGIT said...

setiap usaha meninggikan syiar Islam wajib disokong...dan setiap usaha memendamkan Islam wajib ditentang...

Post a Comment