Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Turun ke bawah menyebar risalah

August 30, 2010

Menyebar risalah di malam sambutan sempena kemerdekaan bukan mampu dilakukan oleh semua orang. Ramai pendakwah hebat berpidato, mampu menarik khalayak ramai pendengar, tetapi tidak betah turun ke kelompok pemuda pemudi yang rosak akhlak untuk menyampaikan dakwah. Seringkali pula kita mendengar cemuhan kalangan pendakwah terhadap kebejatan masyarakat yang dilakukan dalam lingkungan yang datang mendengar kuliah dan ceramahnya, tetapi untuk turunkan menyampaikan misi dakwah ke lapangan, berat dan buntu pula. Mencemuh kesalahan anak muda menyambut malam ambang merdeka dengan pelbagai kerosakan moral bukan jalan penyelesaian. Anak muda tersebut tidak pula tahu apa yang dikatakan tentang mereka.



Sebab itu, penyebaran risalah adalah satu mekanisme yang sangat baik membantu para pendakwah untuk turun ke lapangan. Bukan tahap kemampuan kebanyakan kita untuk melakukan sepertimana diriwayatkan mengenai Imam Hassan Al-Banna yang pergi ke kelab malam dan meminta ruang buat menyampaikan ceramah. Kalau tidak mampu menggunakan lisan, gunakan tulisan. Kalau tidak mampu menulis pun, cetak tulisan terbaik buat disebarkan kepada sasaran yang sedang penasaran dengan kemelut dunia akhir zaman itu.

Pendakwah yang hebat bukan dinilai berdasarkan berapa ramai yang datang mendengar ceramahnya atau kuliahnya. Tidak juga diukur setara mana dia mampu memukau para pendengar dengan oratornya. Tetapi, ukuran kehebatan seorang pendakwah ialah sejauh mana kerja yang dibuatnya menyampaikan mesej kepada khalayak dan merubah mereka. Jika dengan kerja dakwah yang biasa dan tidak dipandang orang boleh merubah khalayak, bermakna Allah memberkati kerjanya dengan membekalkan hidayah.

Menyebar risalah sesuai dengan pemuda. Demikian kalam para sesetengah pendakwah yang berumur. Menyebar risalah sesuai untuk mereka yang bukan figure terkenal dalam masyarakat. Demikian pula kalam ustaz-ustaz terkenal yang sering dijemput ceramah sana sini. Sebab itu, jarang kelihatan ustaz-ustaz maupun ulama terkemuka menjalankan kerja-kerja menyebarkan risalah.

Seharusnya, perlu disedari bahawa menyebarkan risalah bukan semata-mata menyampaikan risalah kepada orang ramai. Ia juga lebih merupakan latihan dan pengalaman buat kita. Ia adalah praktikal dakwah buat membuang mazmumah yang bersarang mengkarang dalam jiwa kita. Pendakwah hebat  mungkin merasakan dia adalah kasuari yang hanya layak terbang di angkasa. Ini adalah mazmumah. Ada ulama beranggapan bahawa mereka hendaklah didatangi dan bukan mendatangi. Sebab itu menyebar risalah tidak sesuai dengan taraf mereka. Ia adalah mazmumah dan perlu dibuang.

Dengan terjun melakukan kerja-kerja gurkha dalam dakwah, ia akan membersihkan mazmumah! Sekaligus ia mendedahkan kita kepada pengalaman sebenar berdepan dengan pelbagai krisis masyarakat.

Kalaulah para pendakwah sanggup turun merayap bersama masyarakat, banyak masalah yang boleh diselesaikan. Pendakwah yang bergaji yang menghuni badan-badan gama kerajaan yang kerjanya khusus dalam dakwah, amat selesa berada di kerusi empuk atau melaksanakan program berprotokol di tempat-tempat eksklusif. Bagaimana kebejatan sosial dapat ditangani?

"Mengapa tak ada pegawai dari pejabat agama yang menjalankan tugas di pintu kelab malam, tunggu dan periksa setiap pengunjungnya, kalau Islam halang dan kalau boleh ambil nama dan panggil ke sessi kaunseling", seseorang meluahkan idea bernasnya kepadaku satu hari.

"Dakwah apa di pejabat berhawa dingin!", lanjutnya.

Sebab tersasar dari kerja, itu sebabnya hari ini kita lihat tokoh-tokoh di pejabat agama disibukkan dengan  kerja menjelaskan hukum menyebut nama bukan Islam dalam khutbah jumuat dan hukum orang bukan Islam masuk dalam masjid. Penzinaan berleluasa tanpa ditangani dengan dakwah.Kerosakan anak muda melebar.Wang peruntukan jutaan yang diberikan kepada badan agama, ke mana dibelanjakan?

Nun...di ulu pedalaman, ada mubaligh kristian yang ditaja. Tetapi sayangnya tiada pendakwah agama Islam yang dibayar elaun atau gaji oleh badan agama bertanggungjawab!

Sebab itu, mari kita belajar turun ke khalayak. Malam ini malam ambang merdeka. Biarpun khabarnya sambutan ambang merdeka tidak dibuat di peringkat kerajaan, yang namanya hedonisme itu tak perlu diajar atau dianjur. Kita pergi menyebar risalah dakwah kepada pemuda-pemudi yang terumbang ambing itu.

Ayuhlah...

0 comments:

Post a Comment