Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Tahlil lepas solat maghrib

August 7, 2010

Majlis tahlil arwah dibuat selepas solat Maghrib. Ahli jemaah surau dan masjid sering dijemput. Sememangnya ahli jemaah surau dan masjidlah yang sering diharapkan oleh keluarga yang mengadakan majlis tahlil arwah untuk hadir. Sungguhpan yang mengadakan majlis tahlil arwah itu tak pernah menjejaki kaki ke surau dan masjid. Mungkin, kalau jejak kaki ke masjid pun sekali seminggu iaitu pada hari jumuat.

Bagi sesetengah orang, mengadakan majlis tahlil arwah itu semacam sudah wajib. Lebih-lebih lagi bila tibanya bulan Sya'ban, yang dikenali sebagai bulan arwah. Kekadang dalam satu masa ahli jemaah surau dan masjid menerima beberapa jemputan untuk ke majlis tahlil arwah. Jenuhnya majlis tahlil arwah ini ketara apabila Sya'ban menjelang penghujung dan Ramadhan mula mendekat.

Persoalan tahlil arwah memang terdedah kepada pro dan kontra. Terdapat kalangan masyarakat yang membela majlis tahlil arwah dan menyifatkannya sebagai amalan yang baik dalam masyarakat. terdapat pula kalangan yang menyifatkan tahlil arwah sebagai amalan yang tidak punya dasar dalam agama malah menghukumkannya sebagai bid'ah. Golongan yang memilih pendekatan konfrontasi dengan kebiasaan tahlil arwah ini selalunya dianggap sebagai golongan wahabi.

Sama ada pro dan kontra, masing-masing bersandarkan hujah dan keyakinan masing-masing. Memang sukar mempertemukan kedua-duanya pada satu titik yang sama. Pendokong tahlil akan terus mewariskan amalan itu kepada generasi seterusnya. Penentang tahlil akan mengambil pendekatan mengikisnya. Ada yang keras membabi buta dan ada yang berhikmah.

Apa yang ingin kutulis bukan pro kontra dua pandangan ini. Biarkan masa menentukan pihak mana yang akan mendominasi pemikiran masyarakat.

Apabila dijemput ke majlis tahlil, aku hadir. Aku tidak menolak secara total. Beberapa penyimpangan memerlukan masa untuk dibetulkan. Pembetulan itu memerlukan kita hadir bersama. Jika perlu dan berpeluang, kita hendaklah menerapkan pembetulan tersebut secara perlahan-lahan agar ia mudah diterima.

Namun, jemputan ke majlis tahlil selepas solat maghrib sukar untuk aku bertasamuh dan raikan. Aku mengambil pendirian tidak akan menghadirinya sekalipun anjuran jiran atau sahabat sendiri. Selepas maghrib seharusnya kita isi dengan program kuliah-kuliah di masjid atau setidak-tidaknya menunggu masuknya waktu insya. Walhasil, kalau menghadiri majlis tahlil sesudah solat Maghrib, alamatnya terlepaslah solat insya berjemaah.

Ahli masjid tidak harus melayani jemputan tahlil arwah sebegini. Masyarakat perlu diajar agar menghargai solat berjemaah. Biar masyarakat sedar apakah nilai majlis tahlil berbanding solat berjemaah. Sesungguhnya, antara solat berjemaah dengan majlis tahlil tidak boleh dibandingkan. Solat berjemaah adalah sunnah yang pasti dan tuntutannya tinggi sekali. Sementara majlis tahlil, tidak boleh diletakkan dalam neraca sunnah pun. Sesetengah memandangnya sebagai 'hasanah' dan sesetengah menyifatkannya bid'ah. Sebaliknya, belum pernah ada ulama yang meragui sunnahnya solat berjemaah!

Apakah penganjur majlis tahlil tidak boleh bersabar sehingga selepas solat insya? Tidak malukah khalifah majlis tahlil dan tetamu-tetamu yang datang berzikir memuji Allah sedangkan saat itu azan sedang dilaungkan disurau dan masjid? Allah sedang melayani tetamunya di masjid dan surau sedangkan orang-orang yang bertahlil di rumah pula berzikir menyebut nama Allah dan meminta kepadaNya. Mungkinkah Allah akan memakbulkan permintaan mereka yang dengan sengaja tidak hadir ke majlisNYa?

Ma'assalamah...saya tidak akan menghadiri majlis tahlil selepas solat maghrib.Titik.

0 comments:

Post a Comment