Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Antara Puasa sebagai Ibadah dan Adat.

August 18, 2010

Saudara/i…Marilah kita merenung sejenak, puasa jenis apakah yang sedang kita lakukan. Apakah puasa atas tuntutan ibadah ataupun adat? Apakah kita berpuasa kerana menunaikan perintah Allah SWT atau kerana kebiasaan? Kerana sudah menjadi kebiasaan sejak aku kanak-kanak aku berpuasa, maka aku terus berpuasalah! Atau…kan ini bulan puasa? Aku puasalah!

Mari kita lihat perkara berikut dan muhasabah buat diri sendiri:

1. Berpuasa tetapi tidak solat!

Kalau puasa kerana ibadah, tentu kita akan mendirikan solat juga kerana solat itu pun ibadah. Malah solat rukun Islam kedua. Puasa pula rukun Islam ketiga. Solat tiang agama. Tanpa tiang, runtuhlah agama.

2. Berpuasa tetapi tidak menutup aurat!

Berpakaian seksi, sendat dan mendedahkan bentuk badan itu haram. Allah melarangnya. Kalau anda berpuasa kerana tuntutan ibadah tentu anda tak mendedahkan aurat. Anda akan berusaha menutup aurat sebagaimana anda menutup aurat dalam ibadah solat.

3. Menangguhkan maksiat di bulan puasa.

Sebelum masuk bulan puasa suka duduk lepak dengan couple di tembok berjam-jam. Minum arak, tikam nombor toto dan bermacam-macam maksiat dibuat tanpa rasa malu kepada Allah SWT. Masuk bulan puasa, berhenti buat maksiat. Kononnya hormati bulan puasa. Tinggalkan maksiat kerana Allah atau kerana bulan puasa? Sepatutnya, masuk bulan puasa kita bertaubat nasuha dan berazam tinggalkan maksiat itu buat selamanya.

4. Ke masjid hanya di bulan puasa.

Biasalah, bulan puasa ni kita pergi taraweh di masjid. Nanti bila sudah berlalu bulan puasa, tiadalah hendak dijenguk masjid. Datang masjid kerana siapa? Allah atau bulan puasa? Kalau puasa sebagai ibadah, masjid kita penuhkan sepanjang masa tak kira Ramadhan atau selepasnya.

5. Solat taraweh pada malam tertentu sahaja.

Kerana mendapat maklumat daripada hadis palsu yang banyak disebar dalam masyarakat, ada orang pilih malam tertentu sahaja untuk bertaraweh. Malam yang paling menarik ganjarannya. Ibadah tidak boleh sama sekali kepada hadis palsu!

6. Bulan puasa bukan bulan pesta makan.

Kekadang, melihat kepada ramainya orang mengerumuni bazaar Ramadhan, tergambar seolah-olah Ramadhan itu bulan makan-makan. Ditambah pula dengan pakej berbuka pelbagai juadah yang ditawarkan hotel dasn restoran. Kalau berpuasa kerana ibadah, masa berbuka bukannya masa membalas dendam perut berlapar seharian!

7. Karut marut bulan puasa.

Masih terdapat kepercayaan karut berkaitan puasa dan bulan Ramadhan. Mandi puasa dikatakan perlu dilakukan sebelum masuk Ramadhan. Ada pula yang puasa 3 hari sebulan sahaja. Ada pasang pelita malam 7 likur kononnya supaya malaikat nampak jalan ke rumahnya. Ada pula yang percaya ruh pulang di malam tersebut. Kalau puasa kerana ibadah, segala karut marut perlu dibuang. Menuntut ilmu Islam berdasarkan Quran dan Hadis adalah penawarnya.

8. Merungkai simpulan taqwa di hari raya.

Setelah sebulan berpuasa diharapkan mendapat taqwa. Memang nampak macam taqwa semasa Ramadhan. Bila sudah tiba hari raya, segala kesolehan hilang dan pantang larang semasa Ramadhan pun habis dilanggar. Didikan Ramadhan sebulan ternyata tidak membuahkan hasil.

Ibadahkah atau cuma adat kebiasaan puasa sebegitu? Puasa kerana adat cuma lapar dan dahaga.

Sama-samalah kita memperbaiki kualiti puasa kita agar lahir sebagai insan bertaqwa.


*Bahan ini telah diterbitkan untuk Risalah Ramadhan DPPKS

0 comments:

Post a Comment